Leta i den här bloggen

torsdag 9 maj 2013

Avrättningsplatsen vid Trekanten

Pga spökbrist så fick syrran föreställa liftarspöket.
Så har det äntligen hänt, jag har varit på min första trip till en hemsökt plats, och vilken besvikelse det var! Fast det var ju såklart trevligt att få vara med fina vänner ute i naturen, men vad gällande spökerier så gick vi bet. Stället vi var till var en gammal avrättningsplats invid väg 272 vid Trekanten på gränsen mellan Österfärnebo och Torsåker. Jag nämnde denna plats i förra inlägget och då bestämde vi oss, jag, syrran och hennes kille att åka dit.

Varför jag kom att höra talas om denna plats var tack vara det fantastiska forumet Flashback där en person skrev följande:

"Finns ju nått ställe ut mot Färnebo som kallas för "triangeln" alltså vägar som går som en triangel. I triangeln (skog skapligt stor) sägs det att det finns nån gammal hängningsplats för häxor. Man ska även kunna skymta folk som hänger från träden. Det ska även gå spöken och dyligt runt på vägarna.. som liftare. Stannar man ska man tydligen känna en stark skogslukt och sen försvinner denna person upp i tomma intet. finns mycket konstiga historier om den platsen, kan va värd ett besök. Personligen är jag skitskraj när ja åker förbi på nätter.."


Då: Avrättningsplats. Nu: inte ett spår av någon avrättningsplats.
Njae, några häxor tror jag knappast att man hade hängt här då det inte stämmer historiemässigt, men däremot så var det en hel del människor som avrättades mellan omkring 1695 fram till 1752 för brott som bland annat tidelag (sexuellt umgänge med djur), barnamord, dråp, blodskam och kyrkstöld. Vid tidelagsbrott dödades även djuret eller djuren och begravdes på avrättningsplatsen tillsammans med förövaren.


Här begravde man de avrättade.
Vanligt var att man använde sig av kombinationsstraff, dvs att man först avrättade genom halshuggning och sedan blev även kroppen bränd på bål eller satt på stegel. Så skulle det vara enligt den tidens straffsats med syfte att avskräcka andra att begå brott.

Så, hur var platsen då? Läskig? Njae, det kan jag väl inte påstå, där fanns avverkad skog och en del orienteringskontroller samt en hel del älgbajs. Det fanns inga som helst tecken på att det en gång hade varit en avrättningsplats, vilket ju inte är så konstigt då  det är en plats där skog har vuxit, huggits ner och vuxit på nytt under flera hundra år. Det har pratats om att man ska kunna hitta människoben på andra sidan vägen, där de avrättade ska ha begravts, men några såna benbitar såg vi inte till.


Så min första resa till en påstått hemsökt plats var lite av en besvikelse, men det var som sagt trevligt att hänga med fina vänner.

Läs mer om avrättningsplatsen här.

/Markus

2 kommentarer:

  1. Jag var dit när det var mörkt ute, och fick då kontakt med 2 andar... Platsen är lite kuslig då det är mörkt, och man känner att man inte är ensam på platsen...

    SvaraRadera
  2. var där igår med några kompisar mitt på natten, inga andar men vi fick nåt konstigt på kamera och kände även kalla kårar i hela kroppen

    SvaraRadera