Leta i den här bloggen

tisdag 17 januari 2017

Blackburn Ghost - Filmklipp

Nu ska jag se om jag kan få ordning på ett spöke jag såg för en stund sedan. Nu var det visserligen inte jag som såg det men jag har sett ett klipp på Youtube där personer i en bil möts av något som ser ut som en kutryggig gammal gumma klädd i vitt.


Det var när jag arbetade med förra inlägget "Vålnaden som spärrade av vägen" och letade efter en lämplig bild "ghost blocking road" som jag stötte på detta klipp.

Killarna i bilen pratar ett, för mig, "främmande" språk. så jag undrar såklart vart i Världen vi befinner oss... Indien? Sydamerika?
Svaret: staden Blackburn i England och språket som talas i klippet är arabiska: "BACKA BILEN! SNABBARE! SNABBARE!"

Klippet hamnade, utan någon beskrivning, på nätet i början av januari 2015. Det enda man kunde se var varifrån klippet kom ifrån.

Simon Entwistle, Lokalhistoriker och författare, berättade i en lokal tidning att "spöket" i videon kan vara en munk som avrättades i närliggande herrgården Turton Tower.

Det är tajmingen som Entwistle tycker är ganska intressant. Munken skall ha blivit avrättad i början av januari 1643 och hans spöke kommer bara att uppenbara sig i början av januari.

A666
Entwistle tror att klippet filmats på vägen A666, inte långt från Turton Tower. Vägen kallas "Devil's Highway", inte bara för siffrorna"666" utan på grund av den höga olycksfrekvensen mellan Egerton och Darwen.

Entwistle berättar att det hade förekommit iakttagelser av andra spöken i detta område.

Han berättar om en taxichaufför som körde mellan Blackburn och Bolton som ska ha sett en en spöklik äldre kvinna med långt hår sittandes i baksätet, när han färdas längs samma vägsträcka som i klippet.

Många som har sett klippet tror att det är fejk, men det är ingen annan än Simon Entwistle som kommit med någon förklaring. 

Själv har jag ingen aning, jag tycker att klippet är riktigt läskigt! Är det fejk så ska de som ligger bakom klippet börja göra skräckfilm för de verkar kunna sin grej!

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar