Leta i den här bloggen

lördag 31 december 2016

Från de döda - kortfilm från 1990 med Peter Haber

Sunes jul visades 1991. våren 1992 visades Från de döda i TV2.
Peter Haber var en jag kände igen genom julkalendern, han var ju 

grym som pappa Rudolf.
Vem han den där Peter Stormare var hade jag ingen koll på...  
UPPDATERING!
Nu har vi, tack vare bloggläsare, fått tillgång till kortfilmen Från de döda
Filmen finns på Filmarkivet.se.

Det tackar vi för! :)

---------------------------

Jag kommer ihåg att jag, omkring 1990, såg en svensk kortfilm på tv som jag fullkomligt älskade, spökhistoriefrälst som jag är. Jag var i tioårsåldern och jag var ganska säker på att Peter Haber hade huvudrollen, mer än så hade jag inte att gå på. Jag kom inte ihåg vad filmen hette, vilket har bedrövat mig sedan dess. Kanske det är därför som jag ser till att memorera titlar mer noggrant numera.

Nu har jag hittat vad jag sökt, vilket inte var så svårt, imdb har ju allt där som Haber har varit med i - Från de döda (1990), hmm, kan det vara den månntro?

Jag gör en googling på titeln och hittar en wikipedia-artikel som bekräftar att jag äntligen hittat rätt!

"Från de döda är en svensk novellfilm från 1990 i regi av Angelica Lundqvist, med Peter Haber, Lennart Hjulström och Peter Stormare i huvudrollerna. Den handlar om en man som berättar en spökhistoria från ett gods där han tidigare har arbetat. Förlaga är novellen med samma namn av Ola Hansson." /Wikipedia

Jag kommer ihåg att jag tyckte att filmen var riktigt kuslig och skulle hemskt gärna vilja se den igen.

Men här tar det stopp när det gäller att få tag på denna kortfilm. Inte ens bilder går att hitta. Har sökt på SVT:s öppna arkiv utan resultat och hittar inget när jag googlar.

Vad jag däremot hittar är Ola Hanssons berättelse som filmen bygger på så helt tomhänta går vi icke!

/Markus
Ola Hansson 1860-1925

Från de döda

Min gamle studiekamrat ingenjören Anton Berg hade kommit till trakten i avvägningsärenden, och en höstdag tog jag över till honom. Brasan flammade, toddyvattnet stod rykande på bordet, det kändes helt hemtrevligt att sitta så där torrskodd inomhus, medan höstregnet strömmade ned därute, och vi voro snart inne i en passiar om gammalt och nytt.

Blåsten höll ett Herrans oväder kring huset. Den kom sättande som ett tungfotat odjur ute från slätten, törnade våldsamt mot husets bredsida och smög sig jämrande bakom knuten, som om den gjort sig illa vid stöten.

Plötsligt for dörren upp nere i förstugan. Min vän reste sig för att gå ner och stänga, då jag såg honom med ens tvärstanna. I samma ögonblick hörde jag någon gå uppför trappan, mycket tungt och mycket långsamt. Vi sågo förvånade på varandra: det var helt sent på kvällen och ingenjören väntade icke besök, så mycket mindre som han icke hade något umgänge på orten. Emellertid närmade sig stegen, och vi hörde båda, hur en fot trampade hårt i loftet, som om den stigit miste, samt hur den trevade sig fram i mörkret.

Vi väntade, att det skulle knacka på dörren eller taga i vredet och att någon skulle inträda.

Men plötsligt blev det tyst därute.


4 kommentarer:

  1. Ett tips Markus du kan önska program på oppetarkiv@svt.se. Om programmet inte i öppetarkiv.

    SvaraRadera
  2. Det kände jag inte till! Tack, det ska jag testa! :)

    SvaraRadera
  3. Fick svar från redaktionen på öppna arkivet. Tyvärr kan de inte ha "Från de döda" på Öppet arkiv av rättighetsskäl. :(

    SvaraRadera
  4. Finns nu att ses här: http://www.filmarkivet.se/movies/fran-de-doda/

    SvaraRadera