Leta i den här bloggen

måndag 22 augusti 2016

The Conjuring - Bathsheba Sherman, häxa? Snicksnack!

I förra inlägget tog jag upp "huvudspöket" ur The Conjuring 2, så då lär jag ju nästan ta en titt på Bathsheba Sherman från första filmen. 

Men det blir ingen större redogörelse från min sida, det finns inga historiska bevis som styrker berättelserna om Bathsheba, faktum är att hon aldrig ens har bott i familjen Perrons hus.

Efter de påhittade historierna om hur ond denna kvinna skulle ha varit så har hennes gravsten vandaliserats. Inte okej.

På hennes gravsten står:

"Why should we grieve for one so pure,
Our loss to her is gain,
Her happiness is now secure,
Our sorrows still remain."--

Sagolikt vackert! Ristar man in såna ord på en ond människas gravsten? Tror inte det.

Visst, filmen är grym, men vi får låta det handla om fiktion då Bathsheba Sherman förmodligen var en helt vanlig människa som du och jag. Här kan man gå in och lämna en digital blomma och skriva några ord - findagrave.com

Hur vet jag detta då? Jo, jag har läst en redogörelse från lokala historiker som har kollat upp hur det verkligen låg till. Läs här.

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar