Leta i den här bloggen

måndag 20 juni 2016

Lyndhurst Park Hotel

Lyndhurst Park Hotel var ett trestjärnigt hotell i drift i Glasshayes herrgård i Lyndhurst, New Forest i Södra England. Herrgården är byggd under 1800-talets första hälft och hotellet invigdes 1970. under 1970- och 1980-talet som utvecklades det till ett hotell med 60 sängplatser. 2014 köptes hotellet av St James Hotel group, och senare samma år stängdes det och köptes av företaget PegasusLife, som planerar att riva fastigheten för att bygga seniorbostäder på platsen, trots lokalt motstånd. Före stängning var antalet anställda 13 heltidsanställda och 8 tillfälliga arbetstagare.

Enligt lokal tradition, är byggnaden hemsökt av Richard Fitzgeorge de Stacpoole, 1st Duc de Stacpooles (1787–1848) spöke, som levde och dog på herrgården under 1800-talet. Byggare som arbetat på herrgården, både i början av 20-talet och på 1970-talet, så har spöket skällt och ibland angripit dem för att förstöra hans egendom. Varje år på natten av hans död (7 juli) kan musik oförklarligt höras i vissa rum. Enligt folklore så är det spöket som håller en årlig bal för de döda.

Här följer en berättelse från just en av dessa byggare som arbetade på platsen på 70-talet.

/Markus

På 1970-talet så bodde jag i Southampton, England, och arbetade som byggare. Det var en bra tid för mig, jag tjänade bra med pengar, hade många kompisar, och ingen familj att förlita sig på mig. Jag var ung och fri och njöt av livet.

Min erfarenhet med det övernaturliga går tillbaka till den tiden. Jag var på ett byggprojekt i en by i New Forest kallat Lyndhurst, och vi arbetade på att bygga ut ett gammalt hotell, Lyndhurst Park Hotel. Det hade precis fått nya ägare och de ville ge det en moderniserad look.

Redan från början kändes som något var fel. När du gick på platsen du fick en känsla av att du inte skulle vara där, som om någon inte vill ha dig där. Du kunde känna att det var iskallt trots att det var en varm och solig dag, du kunde glömma saker, bli förvirrad. En hel del av de andra sa att de sett ett ansikte titta på dem från ett fönster i det tomma hotellet, men jag gjorde aldrig se det själv. För mig var det främst känsloupplevelserna som besvärade mig.


Hotellet ligger direkt på High Street så det är fullt synligt för förbipasserande som ofta stannade till för att se oss arbeta, och en hel del av lokalbefolkningen skulle göra en vana av det (en hel del av dem mindre nöjda med utbyggnaden av fastigheten).

Efter ett tag så började jag och de andra att märka en besynnerlig äldre man stirra på oss titta på, alltid ensam, och vanligtvis efter det hade mörknat. Hans kläder var annorlunda och mycket gamla gammalmodiga , nästan som om han var utklädd, men seriös. Ett par gånger har vi försökt att gå ner för att prata med honom, men när vi kom dit var han alltid borta.

Hur som helst, det var när jag tittade på elektriciteten  i en äldre del av hotellet som jag hade mötet. Jag var i en lång korridor och såg en figur i den andra änden. När jag talade till personen så såg jag att det var den gamle, så jag sa att han skulle inte vara här.

"Du ska inte vara här ", svarade han.

"Kom igen kompis."

"Vem är du och varför är du här?"

"Jag är en byggmästare, måste du gå."

"Jag är Duke Stackpole , och du måste gå."

Vid denna punkt försökte jag röra vid honom, att uppmana honom. När jag gjorde detta så kände jag hur hela min arm domnade och blev iskall och så fick jag en skarp smärta i mitt huvudet, och allt började snurra. Mannen tycktes växa, och hans ögon blev större och större tills de fyllde allt. Jag vaknade upp och hade då ett par av de andra killarna över mig som frågade om jag var ok. Det var en timme senare, och jag hade en sprängande huvudvärk. Jag fick kontrolleras av en läkare, men han kunde inte förklara det. När jag berättade så småningom för några av de andra om det som hade hänt och ett par av dem berättade om liknande erfarenheter.

Cirka tjugo år senare kom jag till Lyndhurst Park Hotel för att stanna över en helg  Känslan jag hade när jag gick in där var mycket underligt. Jag hade en orolig natt och kunde inte sova, så jag fick gå och ta mig en sängfösare i baren. Jag öppnade dörren till mitt rum, tittade ner i korridoren, och stående vid slutet av korridoren, stod den äldre mannen och stirrade på mig. Precis som han var tjugo år innan. Jag stirrade på honom, backade tillbaka till mitt rum, packade och lämnade hotellet den natten.

Jag har inte varit tillbaka till Lyndhurst sedan. Jag träffade på en lokal historiker på The Hobbit Pub i Southampton för ett par år sedan, och efter några Guinness så delade jag med mig av mina upplevelser. Tydligen hade Duke Stackpole bott och dött där i början av 1800-talet, tillbaka när det var en herrgård kallad Glasshayes. Enligt honom skulle byggarna som först arbetade på att bygga om platsen till ett hotell se hans spöke regelbundet, starta bränder och ryta åt dem att lämna byggnaden.

/ MDaviesEndrol, Storbritannien 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar