Leta i den här bloggen

söndag 1 maj 2016

Edward Smith - Kapten på RMS Titanic

"Well boys, do your best for the women and children, and look out for yourselves.” 

/Troligen kapten Edward Smith's sista ord innan han och omkring 1,490 och 1,635 personer omkom när RMS Titanic kolliderade med ett isberg under sin jungfruresa natten till den 15 april 1912 och sjönk.


Edward John Smith, född 27 januari 1850 i Hanley, Staffordshire, död 15 april 1912, var en brittisk sjöman och kapten. Smith var befälhavare på ångaren RMS Titanic, vilken kolliderade med ett isberg under sin jungfruresa natten till den 15 april 1912 och sjönk, varvid Smith omkom. 

Edward Smith föddes 27 januari 1850 i Hanley, son till trädgårdsarbetaren Edward Smith och Catherine Smith. Redan vid 13 års ålder började han att arbeta åt sjöfartsfirman Gibson & Co. Efter att ha varit lärjunge i över 17 år till sjöss åt samma firma började han vid 30 års ålder utbilda sig till kapten hos White Star Line, rederiet som ägde bland annat fartygen Britannic, Olympic och Titanic.

År 1904 började han som kommendör hos White Star line och började kommendera många av rederiets senaste och största fartyg på deras jungfruresor. År 1912 blev han erbjuden att kommendera Titanic under dess jungfruresa som ett sista hedersuppdrag innan sin planerade pensionering. Dock så hann Smith aldrig pensionera sig utan omkom när Titanic förliste.

Enligt tidigare hyresgäster så har det förekommit en rad märkliga händelser i huset där Kaptenen växte upp i.

Paret har hyrt ut huset ett par gånger sedan sekelskiftet, och en rad spöklika händelser har inträffat.

Frilansskribenten Neil Bonner, 64, berättar: "För några år sedan hade vi en kille som bodde där själv och han ringde upp en dag övertygad om att han hade sett kaptenens spöke.
Han hade varit till sjöss själv och sa att han var i sängen när han såg spöket glida över rummet. Spöket bar inte någon marin uniform men han var ändå säker på att han hade sett kaptenen.

Vi har mött hyresgäster som känt att de inte var helt ensamma. Några har sagt att de känt en riktigt kall kyla passera över dem, kallt som ett isberg...

På 100-årsdagen 14 april 2012 av katastrofen satte paret Bonner åter huset på försäljning. Inte på grund av spökerierna, de kände aldrig att det handlade om onda andar, utan var mer säkra på att det var kaptenen som ville hälsa på sitt föräldrahem.

Våra hav är fyllda med vrak och sjömän och passagerares kroppar. Med så många spöken i havet, bör jordens vatten vara en av de mest hemsökta platserna i vår värld. Tänk på alla själar som dog plötsligt och våldsamt och som aldrig fått en riktig begravning - förmodligen de kriterier som behövs för att skapa spöken.

Vad gällande RMS Titanic så har det förekommit några märkliga händelser runt den plats där det rostiga gamla vraket vilar på Atlantens botten. Fartyg som passerar platsen utanför Newfoundland, har ubåtar rapporterat konstiga signaler och störningar på sina radioapparater, inklusive SOS-meddelanden som inte har någon kontrollerbar källa. Det har sagts att Titanic skulle ha varit det första skepp att använda SOS-signalen. Detta är en myt som troligen kommer från att britterna var ytterst konservativa med nödsignalerna och telegrafist Jack Phillips sände CQD och SOS alternerat under Titanics undergång. Även om det inte var första gången SOS användes kan det mycket väl ha varit sista gången CQD användes. Internationellt bestämdes nämligen att SOS skulle vara den enda nödsignalen via morsekod.

1977, ombord på SS Winterhaven, gav second Officer Leonard Bishop (vet inte hur second officer översätts till svenska) en passagerare en rundtur. Passageraren hade en brittisk accent och var mycket trevlig och var ovanligt uppmärksam på detaljer. Det var något med mannen som verkade lite udda, men Bishop kunde inte riktigt sätta fingret på vad. Några år senare visade någon honom ett foto av kapten Edward J. Smith, varpå Bishop sa: "Honom känner jag igen! Jag gav honom en rundtur i på min båt!" Hans följeslagare skrattade och sade: "Omöjligt! Det där är ju Titanics kapten. "

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar