Leta i den här bloggen

måndag 12 oktober 2015

Sömnparalys - The Old Hag

För något år sedan så såg jag ett avsnitt av Ghosty Encounters som intresserade och skrämde mig väldigt mycket. Avsnittet "The Haunted Hag" handlar om sömnparalys där man får besök av ett otäckt väsen, The Old Hag, en läskig gammal kvinna som kommer fram till dig och du kan inte röra en fena...

Wikipedia: Sömnparalys eller sömnförlamning, även kallat Old Hag Syndrome
är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnen (Rapid Eye Movement) stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Det enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i drömmen. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.

Sömnparalysen har ofta tolkats av folktron som att ett demoniskt väsen sätter sig på den sovandes bröst, ofta sammankopplat med en känsla av andnöd. I svensk folktro var detta väsen maran, och ordet mardröm betecknade ursprungligen endast ett anfall av sömnparalys, för att senare beteckna alla former av otäcka drömmar. Även detta är en vanlig utveckling i andra språk.

De som varit med om dessa fenomen upplever dessa som mycket verkliga och många är helt säkra på att det verkigen är något som kommer och attackerar när man inte kan försvara sig. Här följer några berättelser om just detta, den första kommer från en kille i England.
Can You See Me? (Kan du se mig?)

Natten den 16 dec 2014 upplevde jag den mest skrämmande sömnparalys jag någonsin haft. Den
hände vid 03:27 på morgonen. Jag hade vaknat plötsligt och kunde inte röra mig. Efter att ha varit med om sömnförlamning innan så beslutade jag mig att vänta ut det. När jag låg där, med min tv framför mig så noterade jag att det bakom tv:n var två hemska ögon som stirrade på mig. Vad det än var så verkar det som att det visste att jag såg det eftersom så snart jag märkte det så började varelsen fråga "Kan du se mig?" upprepade gånger.

Jag började på att be i mitt huvud, men detta verkade bara göra varelsen mer högljudd. Dess raspiga och gälla röst tycktes gurgla varje ord och det blev allt mer skrikande. Samtidigt kände jag hur fotändan av sängen trycktes ner precis som om någon satte sig där. Tyst skrek jag böner för att bryta sömnförlamningen.

Jag har genomlidit sömnförlamning förr men detta har skrämt mig mest ... Hela mitt liv har jag har upplevt paranormal aktivitet och har faktiskt haft både positiva och negativa energier på besök i mitt hus.

Jag kan inte få bort den stirrande varelsens ögon ur mitt sinne. Denna erfarenhet verkar annorlunda än vad jag har upplevt tidigare. Jag tror inte att detta var bara en hallucination; Jag tror att det kan vara en negativ energi som har fäst sig till mig.

/Jinx, Storbrittannien

Nästa berättelse är det min kompis Angelica som berättar.

Den första paralysen jag hade då jag var 19 år gammal och hade precis flyttat till min första lägenhet. Den där haggan kom emot mig med en kniv i högsta hugg. För varje gång jag "somnade" så kom hon ett steg närmare jag fick använda varenda millimeter av viljestyrka för att väcka mig själv. Fyyyyy fan! Hon kom ut ur en vägg där min tv stod... Svartklädd i
klänning, en sån där långärmad, vit krage av spets, grått hår uppsatt i en knut.

Senaste paralysen jag hade var när det var som mest med paranormal aktivitet här hemma- då "vaknade" jag utan att kunna röra mig av att en katt satt på mitt bröst å stirrade. Först trodde jag att det var vår katt Frank så jag försökte mota bort honom, men det gick inte. Sen såg jag att det inte ens var han. Jag tittade åt vänster - mot fönstret - där stod en svart skugga som glodde ner på mig. Jag fick panik å vände blicken åt motsatt håll för att slippa se- där satt en gammal kärring vid sängkanten och stirrade på mig. Jag skrek men fick inte fram ett ljud. Jag såg pojkvännen ligga brevid mig men han märkte inte ett skit, sov djuuupt... till slut lyckades jag väcka mig själv på nåt vis.

/Angelica, Gävle

Ghostly Encounters "The Haunted Hag"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar