Leta i den här bloggen

onsdag 7 oktober 2015

Barong - Spökhistoria från Filippinerna

Efter lite efterforskning på denna berättelse som jag hittade på nätet så utspelar den sig under stormen Typhoon Imbudo som drabbade Filippinerna och södra Kina under juli 2003. Stormen nådde Filippinerna 15 juli vilket ledde till att ca 80 000 människors hem förstördes.

/Markus

Barong
Jag var sju år gammal när den händelsen inträffade. Det var en kraftig storm som härjade som förstörde många hus, bland anat våra grannars hus. Tack vare att vårt hus var så pass stabilt så klarade det sig och vi behövde inte ens evakuera. 

Några av våra grannar bad min mormor, som ägde huset, att få bo där tills stormen hade lagt sig. Självklart välkomnade min mormor dem. Eftersom jag var sju år gammal så var det ganska roligt att jag fick umgås med alla mina vänner som dessutom fick övernatta. 

Senare mot kvällen började stormen att lugna ner sig. Efter middagen så bestämdes det att det blev tidig sänggång då vi skulle få gå upp tidigt för att vara med och städa upp efter stormen. 

På natten vaknade jag av att jag inte hade något täcke på mig och att jag frös. Jag försökte få tag på mitt täcke och blev tvungen att öppna ögonen.

Barong

Jag blev chockad av vad jag såg! Jag fick gåshud över hela kroppen och hela jag bara skakade...Jag såg en man som stod framför mig! En man utan huvud! Det var mörkt men jag kunde se blod där hans huvud skulle ha suttit. Jag visste att det var en man då han bar en traditionell folkdräkt som vi kallar "Barong". Jag blundade hårt och försökte tänka på annat så att jag kunde somna om vilket tog en evighet... 

På morgonen berättade jag om den huvudlösa mannen i barong, men ingen trodde på mig. Jag såg aldrig mannen igen... 

/Josh, Filippinerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar