Leta i den här bloggen

söndag 26 juli 2015

The further

"The Further is a world far beyond our own, yet it's all around us, a place without time as we know it. It's a dark realm filled with the tortured souls of the dead, a place not meant for the living."

Insidious från 2010 är helt klart en av mina favoritskräckfilmer, dock blev jag inte lika imponerad över uppföljarna. Visst var de helt ok, men om vi tar den första uppföljaren så är mitt största problem det att precis allt förklaras, den filmen knyter ihop säcken genom att redgöra för vilka som spökar och varför. Faktiskt så är det som bäst när vi får veta så lite som möjligt om filmernas spöken, det skapar mystik. Jag vill inte få allt serverat. Tredje uppföljaren som är en prequel, dvs att den utspelar sig några år innan pökerierna i första filmen. Då många inte har sett den tredje filmen än så kommer jaag inte att prata om den i detta inlägg. Det jag vill prata om här är det häftigaste som jag som spökfilmsälskare har skådat på mycket länge - The Further. 

I första filmen så får vi veta att unge Dalton har förmågan att separera sin själ från kroppen när han sover. Det är inget han är medveten om, utan han tror att han drömmer, vilket i sin tur leder till att han orädd kan ta sig längre och längre bort från vår värld. Tills han fastnar i The Further. Nu är hans själ fast på en annan plats medan hans kropp är ett tomt skal, kring vilken onda varelser börjar samlas – i hopp om att kunna ta över den och återvända till människornas värld.

Från början var det tänkt att filmen skulle heta "The Further".

Denna plats, The further är fylld med spöken som jag finner helt fantastiska med stor skräckblandad förtjusning! Ta till exempel spökfamiljen, I filmproduktionen så kallades familjen "The Doll Family", jag kan inte påminna mig om att de nämns vid namn.


Familjen Doll är en familj som dött våldsamt, där en av tvillingdöttrarna dödade de övriga familjemedlemmar (hennes tvillingsyster, hennes mor och hennes far) och sedan sig själv. De är dömda att återuppleva sina sista stunder. Efter att ha gjorts för att återuppleva deras död om och om igen, och det man får en känsla av... är att det verkar som att de har kommit för att njuta av det...

Den lilla pojken som busar med mamma Renai och skrämmer henne
från vettet är i själva verket en vuxen man med dvärgväxt som tycks ha dött under tidigt 1900-tal då han bär kläder från denna tid. Denna lilla krabat spelades av den 131 cm långe Ben Woolf (1980-2015).

Det bästa spöket är helt klart damen i svart, fram till att vi fick veta alldeles för mycket om spöket. I första filmen spelades denna förtjusande dam av en man, Philip Friedman.

För er som vill göra en mer omfattande djupdykning i The Further så rekommenderar jag denna sida.

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar