Leta i den här bloggen

lördag 11 juli 2015

Richmond Vampire

I min blogg fokuserar jag på spökerier och lämnar annat övernaturligt till andra bloggare, men jag vill i detta inlägg göra ett undantag. Det handlar om en amerikansk vandringsmyt om en vampyr som uppkom efter ett ras vid ett tunnelbygge 1925 där flera arbetare fick sätta livet till.

Enligt legenden så ska det, efter att tunneln hade rasat in, ha rusat ut en varelse som var täckt med blod, hade spetsiga tänder och hade människohud hängandes från sin muskulösa kropp, som om varelsen hade ätit människokött. Varelsen sprang sedan till kyrkogården och in i en krypta märkt med W.W. Pool. William Wortham Pool, en man som hade dött tre år innan. Legenden om vampyren i Richmond var skapad.

Dokument och tidskrifter bekräftar att tunneln kollapsat och att en av arbetarna tog sig ut levande. Men det var en storvuxen C & O Railway-anställd, Benjamin F. Mosby, som lastade kol i eldstaden på ett tåg när olyckan inträffade vilket ledde till att eldstaden havererade och brände Mosby mycket illa.


Mosbys överkropp var svårt bränd och flera tänder hade slagits ur när han nådde tunnelöppningen. Vittnen berättade att mannen var i chock och skikt av hans hud hängde löst vid hans kropp. Han dog dagen därpå på Grace Hospital.

Jag skriver om detta då jag tycker att den, för evigt 28-årige, Benjamin F. Mosby inte förtjänar att ha denna tramsiga vandringsmyt på sig.

/Markus

4 kommentarer:

  1. Älskar att du blivit så aktiv med bloggandet igen! :-) Tittar in varje kväll för att se om du skrivit något nytt, spännande inlägg. Har legat och skrämt upp mig själv många sena kvällar till dina texter. Keep goin'! :-D
    / Alex

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack vad glad jag blir! Det boostar mig mer att blogga!
      Aftonbladet plus skriver om Falks grav... kanske ska jag göra lika? ;)
      /Markus

      Radera
  2. Haha, såg nu att du hade svarat på min kommentar! Ursäkta att det tog sådan tid att skriva tillbaka! Såg även att du beslutade dig för att skriva om graven. :) Har varit där, dock inte så läskigt som folk tjötar om. Några döda kvistar låg på gravar, inga färska blommor. (Sorry att jag sticker hål på bubblan, hehe;) ) Men å andra sidan var vi där när det fortfarande var ljust ute. Är troligtvis mycket mer creepy i mörkret bland alla nakna tallar omkring. En underlig sak med graven dock ... Har för mig att det låg några mynt i stencirkeln runt korset ... Hmm ...
    / Alex

    SvaraRadera
    Svar
    1. *låg på graven, skulle det ju stå! =)
      /Alex

      Radera