Leta i den här bloggen

fredag 29 augusti 2014

Walt Disney Productions - The Haunted House & Lonesome Ghosts

Disneys kortfilm The Haunted House visades den 2:a december 1929 och är känd som Musse Piggs första möte med spökerier.

Musse (Mickey Mouse) tar skydd i ett gammalt hus när det är kraftig storm ute. Där inne möter han spöken som tvingar honom att spela orgel. Till orgelmusiken dansar spökena och benranglena.

Grim Reaper: Play!
Mickey: I c-c-can't play!
Grim Reaper: PLAY!
Mickey: Y-y-yes, man!

Jag har känt till denna klassiker sedan länge, men det är först nu som jag verkligen har sett den och den intresserar mig verkligen. Skräckfilmerna på den tiden var ruskiga då men med dagens mått så är de mest charmiga. Jag som har sett en del klassiska skräkisar kan nog tycka att denna animerade film är minst lika ruggig som en samtida skräckfilm. Varför jag såklart älskar den!

Åtta år senare, i december 1937 hade Musse samlat på sig lite mera mod och hade startat en spökjägarfirma tillsammans med Kalle Anka och Långben. I Lonesome Ghosts (Kalle Anka jagar spöken sv.titel) möter vi fyra uttråkade spöken som ser en annons i tidningen, ringer upp spökjägarna, och det roliga kan börja!

/Markus

The Haunted House


Lonesome Ghosts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar