Leta i den här bloggen

torsdag 14 augusti 2014

Spanar spökerier och blir skrämd av Ghostbusters

I natt hade jag svårt att sova och låg därför och plöjde igenom en massa avsnitt av A Haunting som finns på youtube. Plötsligt lossnade min Ghostbusters-poster som jag har ovanför sängen och landade på mig vilket gjorde mig minst sagt skärrad.


Jag tar det som ett tecken på att jag måste komma igång med bloggandet igen, jag har ju inte postat något sen i juni. Jag skyller på mycket jobb och den olidliga värmen som inte har gjort mig på spökhumör direkt...

Nu håller jag på att leta efter kusligheter och hade en idé om spökande syfilis-offer, men där har jag väldigt svårt att hitta något. För tänk så otrevligt att möta figurer som ser ut typ sähär.

En annan grej som jag hittade var den mumifierade flickan Rosalia Lombardo som för alltid kommer vara en
liten sovande ett-åring. När hon dog i lunginflammation 1920 så blev hennes far utom sig av sorg och lät en känd läkare att mumifiera henne. Tack vara doktorns teknik så är Rosalias kropp ovanligt välbevarad och x-rays av kroppen visar att alla inre organ är intakta. Hon ser ut att sova vilket har gett henne namnet ”Sleeping Beauty”, men färgen på huden har ändrats vilket gör att man förstår att hon är död. Rosalia Lombardos kropp finns att se i kapellet Capuchin Catacombs i Palermo, Sicilien.

Varför jag tar upp denna lilla flicka är för att det har sagts att hennes ögon öppnas och stängs med jämna mellanrum vilket låter otroligt läskigt, men i själva verket är det en optisk synvilla som skapas av solljuset som släpps in från kapellets fönster. Då verkar det som att hennes ögon är mer öppna, men faktum är att de nog aldrig har varit stängda.

Det är besvärligt när man tror sig hitta läskigheter som visar sig vara utan bra spökhistorier. Ser för övrigt inget läskigt med lilla Rosalia. Det är bara sorgligt.

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar