Leta i den här bloggen

måndag 25 augusti 2014

Ouija



För någon vecka sedan skickade en kompis en länk på facebook, det var en trailer till den kommande skräckfilmen "Oujia" som har USA-premiär 24:e oktober i år och jag hoppas att det inte dröjer allt för länge innan den kommer till vårt avlånga land. 

Här har ni trailern:

För tre år sedan skrev jag ett inlägg som handlade om "Anden i glaset" vilket kom att bli ett av mina mest lästa inlägg. Där nämner jag att Anden i glaset är en förenklad version av "Oujia-brädet". Varför jag inte kommit mig för att skriva ett inlägg om det förbryllar mig, men nu ska vi ta en närmare titt. 
Enligt wikipedia så går det till så här: Deltagarna placerar sina fingrar på en platta, vanligen av trä, med ett titthål eller en genomskinlig lins som ligger på ouija-brädan. Deltagarna ställer en fråga till andarna och låter plattan vandra över det inpräntade alfabetet. Där plattan stannar noteras bokstaven för att på så vis få meddelanden från övernaturliga entiteter.

Men som spökhistorie-älskare som vi är så vill vi ju inte höra så mycket om själva brädan utan mer om vad som händer! Jag har hittat en rad berättelser från personer som upplevt en del kusligheter när de lagt sina fingertoppar på en ouijabräda.

1. Min kompis hade berättat att hon hade en ouijabräda så jag bad henne att plocka fram det så jag kunde få prova på det. Först sa hon nej, men sedan gick hon med på att göra det så länge hon inte behövde delta. Jag frågade "Finns det någon här inne" ... Men ingenting hände. Så, dum tonåring som jag var, sa jag "Om något är här men inte kommer att prata så är det en fegis". Sen ställdes brädan undan.
Ungefär en vecka senare låg jag och sov på min soffa på övervåningen. Det var en regning natt med åskväder. Jag vaknade till, inte av vädret utan av något annat. Jag såg mig omkring för att se vad det var men kunde inte se något så jag försökte somna om. Ca 30 minuter senare hörde jag en raspig röst som sa "Få tag i pojken!". Jag vaknade till och funderade om jag drömde eller om det var en verklig röst.  Jag låg och lyssnade... men hörde ingenting. Jag somnade om... 
"FÅ TAG I POJKEN" rösten var mycket högre denna gång och samtidigt hörde jag hur dörren på nedervåningen slog igen med en smäll. Jag blev mycket rädd då det inte var någon där och det fanns ingen vind som kunde slå igen dörren på det sättet.

2. Vi frågade alla anden en fråga som endast den frågande personen skulle veta svaret på. Den skulle svara på alla frågorna. 

En fråga som någon frågade var "vad var namnet på båten jag åkte på en kryssning på när jag var 6?" Det svarade. 

En natt frågade vi alla hur länge vi hade kvar att leva och det är där det blev läskigt. Alla frågade och de hade 50-60 + år kvar. Men när jag frågade så blev svaret 10... dagar. 

Jag blev riktigt rädd. Den sade att jag skulle bli dödad i en bilolycka av en tjej som heter Emma. Vi provade det 3 dagar senare och då blev svaret 7 dagar kvar. 2 dagar senare sa att jag skulle ha 5 dagar kvar och så vidare. 

Jag började bli riktigt nojig och bar alltid en bibel i fickan och bar med mig ett stort kors. 

När dagen kom så blev jag tvungen att berätta för min pappa som såklart inte trodde mig så då gjorde jag ett hemmagjort bräde med ett papper och en cd-skiva som vi satte fingertopparna på. Som tur var så fungerade detta, pappa blev skärrad och sa bestämt att jag inte behövde gå till skolan den dagen.

Jag gick inte till skolan och ingenting hände då eller efter det.

3. Jag var ca 12-13 år och sov över hos en kompis. Tillsammans med kompisen och hans syster lekte vi med ett ouijabräde och fick till en början mest fram en massa nonsens, det var mest roligt att det verkade som att plattan verkligen flyttade på sig.

Men så kom det att säga "jag kan se er genom fönstret" och sedan "jag kan se er genom hans ögon" eller något liknande. Det fanns bara ett litet fönster i källaren där vi var, och bara bakgården och skogen vid uppfarten kunde ses genom fönstret. Vi frågade det fler frågor och det sa "Jag är under bilen". Nyfikenheten slog liksom hål på vår rädsla och vi gick ut till bilen med en ficklampa och kikade under bilen.
Där fick vi se en stor svart katt som fräste åt oss. Skräckslagna sprang vi in och precis då så blev det strömavbrott. Det var kolsvart och vi var jätterädda. Några minuter senare kom strömmen tillbaka och vi satt uppe till gryningen den natten. Vi lekte aldrig med ouijabrädan igen.
4. Min gammelfaster gifte sig aldrig, och när jag frågade, så berättade min pappa för mig varför. När hon var sexton hade hon en ganska seriös relation med en kille. När hon använde en ouijabräda frågade hon om de skulle gifta sig, och det svarade "nej". Hon frågade om de skulle göra slut ... "nej" ... Hon frågade om någon av dem skulle dö och det sa "ja", och när hon frågade vem av dem så gick plattan till "adjö". 
En vecka senare kom pojkvännen att omkomma i en olycka när han arbetade i skogen.

----

En 80-talsskräckis med Ouija-tema som jag alltid har gillat är Witchboard (annat ord för ouijabräda) samt dess rätt ok uppföljare. Båda filmerna finns i sin helhet på Youtube:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar