Leta i den här bloggen

onsdag 9 april 2014

The Old Crow

Härom dagen såg jag på Aftonbladets hemsida en artikel om ett spökhus i England med rubriken "The Old Crow sprider skräck hos byborna" följt av "1600-talshuset The Old Crow sänder kalla kårar genom byborna i Herefordshire, Storbritannien. Allt är precis som de tidigare ägarna lämnat det. Och de som bott i huset har dött under mystiska omständigheter." Men för att kunna ta del av denna artikel så måste man köpa "Plus Premium" för 29 kr/mån. Detta behöver vi nödvändigtvis inte göra då det chockerande nog finns gratis information att tillgå på internet!

I Willersley, Herefordshire, England, finns en ca 300 årig kulturminnesmärkt byggnad som kallas The Old Crow, som står övergiven sedan 2009. Under tjocka lager av damm finns kläder, foton och andra tillhörigheter från en släkt som i generationer har bott i huset sedan det byggdes någon gång på 1600-talet.

Under de senaste åren har lokalbefolkningen berättat att de har sett flimmrande ljussken och märkliga ljud  inne ifrån stugan, vilket har lett till rykten om att fastigheten ska vara hemsökt. 

Den sista ägaren omkom i en bilolycka på vägen utanför The Old Crow den 22 oktober 2013. Den 28-åriga 
Urban Explorern Dan Circa från Manchester besökte huset efter att ha läst om dess historia på nätet. 
Dan, 28, från Manchester säger: 

"Huset har varit i samma familj i många år och det ser ut som varje generation har fyllt huset med sina ägodelar. Det var allt du kunde hitta i en familjs hem, gamla fotografier, kläder, sängkläder och klockor. 
"Ju längre jag var där inne så kändes atmosfären allt mer otrygg..."

Det förfallna huset består av sju rum varav ett är totalförstört efter en brand och ett annan som helt har kollapsat. 

Dan berättar: "Jag är inte direkt intresserad av det paranormala, men vid ett tillfälle så föll plötsligt en liten prydnadssak i golvet, väldigt hastigt, precis som om någon skulle ha slagit ner den från där den stod. Stugan är verkligen inne på sista versen och kan falla ihop vilken dag som helst. Jag hoppas att huset och föremålen inuti kan räddas då det är historiska fynd som inte
bör lämnas att ruttna. Jag hoppas att den nuvarande ägaren kan helt återställa det en dag. Den främsta anledningen till att jag började med Urban exploration
 var för att jag älskar att fånga skönheten som finns i förfallna gamla byggnader."

Ja, vad kan man säga, detta är mer ett förfallet hus med mycket historik som behöver räddas än ett läskigt spökhus som, enligt Aftonbladet "Sprider skräck". Några berättelser om att människor skulle ha dött i huset under mystiska omständigheter har jag inte hittat någon information om. Det är en del som påstår att ägaren som dog 2013 skulle ha omkommit i en "mystisk bilolycka"... Jag vet inte... "Tragiskt" är nog ett bättre ord i såna sammanhang. Ett annat dödsfall var en man på 33 år som avled i huset samma datum fast 160 år innan, den 22 oktober 1853. Jag antar att man fascineras över att männen hade dött på samma datum, men det är ju inte särskilt otroligt. Den 22 oktober är för övrigt min födelsedag.

Här har ni artikeln som jag och de flesta andra har använt oss av med många spännande foton från The Old Crow's insida.

/Markus

2 kommentarer:

  1. Det var just en "betala-för-att-läsa" artikel på aftonbladet som förde mig till denna blogg, nämligen den italienska hemsökta ön. Nu är jag i himlen, bra jobb du har gjort! Väntar med spänning på fler inlägg!

    SvaraRadera
  2. Hehe, javisst! Låt inte Aftonbladet lura dig! :)
    Tack ska du ha, håller själv koll på om blaskan nämner fler spökligheter :)

    SvaraRadera