Leta i den här bloggen

torsdag 17 april 2014

Hemsökta pianon

Självspelande piano, inget vi ska prata om nu...
Självspelade pianon har kommit att bli lite av en klassiker, både när det gäller skräckfilmer, men även ur berättelser från verkligheten. Nu pratar jag såklart inte om såna där självspelande pianon de hade inne på saloonerna under Vilda västern-eran, utan nu snackar vi pianon som tycks spelas av någon eller något vi inte kan se...

Jag har hittat två intressanta berättelser från privatpersoner, den första är en kvinna som heter Vicki som berättar om ett gammalt piano som hamnade på hennes veranda.

/Markus

För några år sedan försökte min son tillsammans med en vän att starta en bärgning/transport-firma. Tyvärr blev deras verksamhet inte så långlivad då det var svårt att få jobb. Ett av de arbeten de fick som de lyckades få var på ett hyrlager där deras uppgift var att frakta bort sånt som inte hade blivit uthämtat för att köra det till soptippen.

Länge hade jag önskat mig ett gammalt piano och min son blev ganska nöjd med sig själv när han i ett hyrlager hittade ett övergivet gammalt piano. Jag rengjorde och putsade pianot och fick hjälp av min make och son att placera det på den inbyggda verandan till mitt gamla lanthus. Pianot kom att bli ett av mina värdefullaste ägodelar.

Flera år senare kom min dotter och dotterdotter att flytta hem pga ekonomiska skäl. De fick bo i dotterns gamla rum som ligger i anslutning till verandan. Min dotter arbetar som sjuksköterska och jag satt barnvakt tills min dotter skulle komma hem från jobbet runt 23:30 om kvällarna. En kall oktoberkväll somnade jag och barnbarnet i väntan på att dottern skulle komma hem. Vi var ensamma i huset eftersom min man är lastbilschaufför som kör långkörningar. Jag vaknade till ljudet av pianot. Det var slumpmässiga nedslag av tangenter utan särskild melodi. Yrvaket låg jag och lyssnade på pianot i minst 15 minuter och antog att det förmodligen måste vara möss som har bosatt sig i det gamla pianot, jag steg upp och öppnade dörren till verandan... Pianot var tyst.

Flera veckor gick och jag glömde snart om mössen i pianot. Men så en natt, omkring 02:00 så väcktes jag återigen av ljud från pianot. Äcklad låg jag i sängen att försöka lista ut hur jag skulle bära mig åt för att göra mig av mössen som uppenbarligen hade bosatt sig i pianot. Plötsligt flöt en melodi genom huset. Den stannade och började flera gånger, men det var definitivt en låt - som om någon övade på en melodi på det gamla pianot. Nu är jag livrädd! Jag vågade inte kliva upp för att undersöka saken utan låg och lyssnade på vad som kändes som timmar innan pianot slutligen tystnade.

Månader gick och pianot fortsatte att spela. Inte varje kväll/natt, utan lite nu och då. Jag höll på att bli paranoid och fick inte särskilt mycket sömn. Jag var rädd för att tala om det då jag säkerligen skulle bli utskrattad. Efter en natt i december inte långt efter jul så öppnade sig min dotter för mig under frukosten. Hon berättade då att hon hade hört piano spelar en melodi sent i går kväll. Jag grät nästan av lättnad och sa till henne att jag hade hört samma sak i flera månader.

För att göra en lång historia kort så lärde vi oss att leva med pianot, som bara verkade vara aktivt under vintermånaderna. Långt efter att min dotter och barnbarn flyttat ut så kom min son och hans fru flyttade in för en kort period. Sent en kväll vaknade jag av att någon knackade ivrigt på sovrumsdörren. Det var sonhustrun som stod där vid min dörr i tårar. Hon var uppe sent tittade på TV då hon hörde pianot spela slumpmässigt på tangenterna.

En dag ställde jag ut pianot på gården med en skylt som det stod "GRATIS PIANO" på. Det var inte pga att jag var rädd för pianot utan för att vår gamla veranda inte längre orkade stå emot detta tunga gamla piano. En äldre herre och hans fru stannade till och berättade att de gärna ville ta emot pianot. Min man hjälpte dem att få upp det på parets flakbil. Pianot hade fått ett nytt hem. Jag undrar ofta om paret har upplevt några sena "nattkonserter" från det gamla pianot...

/Vicki

Nästa berättelse hittade jag på ett piano-forum där en kille som heter Jason berättar om ett gammalt viktorianskt piano som liksom i föregående berättelse, lever sitt egna lilla liv.

Jag vet att detta kan vara lite udda för vissa på detta forum. Jag vet att det inte är många som tror på såna här saker... Men jag har ett piano som är hemsökt. Jag har haft det i snart 10 år nu och har flyttat två gånger under tiden jag har haft det i mina ägor, därför är jag säker på att det inte var mina bostäder som var hemsökta.

Inte pianot i berättelsen, men samma märke.
Det är ett litet upprättstående viktoriansk W.G. Eavestaff & sons-piano. Jag gissar att tillverkades någon gång mellan 1860-1900. Det har kandelaberarmar på sidorna, tangenter i elfenben och dekor sniden i valnöt. Den restaurerades innan jag köpte den med nya strängar och lite annat. Jag älskar att spela och lära ut med dettta piano, men det finns något oförklarligt kusligt med detta piano.

Jag köpte den från en antikaffär som höll på att gå i konkurs. Jag hade haft det i mitt hem för ungefär en månad i mitt musikrum när jag började lägga märke till saker. Jag lämnar alltid tangentlocket stängt men för inte så länge sedan så har det alltid varit öppet när jag kommit tillbaks in i rummet. Jag bor ensam och ingen någonsin går in där utan mig där. När detta hade hänt flera gånger under en vecka så beslöt jag mig för att behålla det öppet.

Några månader senare höll jag på att måla om i hallen på nedervåningen tillsammans med en vän. Jag gick upp på övervåningen för att hämta något och det var då hon hörde något... Det lät som pianomusik, men ingen tv eller radio var påslagen. När jag kom ner igen såg jag att hon var skärrad. Hon sade åt mig att stanna upp och lyssna... men jag hörde ingenting. 

När hon berättade för mig vad hon hade hört så visste jag inte riktigt vad jag skulle tro. Jag tog henne in till musikrummet och när jag spelade på pianot... jag trodde hon skulle börja
gråta när hon sa att var just precis det ljudet från det pianot som hon hade hört. Det kom att dröja länge innan min vän kom och hälsade på igen.

Det hände ibland efter detta att jag tyckte mig kunna höra dov pianomusik när jag kick ner för trappan. Det lät lite som... Schubert, men jag försökte ignorera det. 

Jag bjöd hem ett medium som jag hade hört talas om som skulle vara duktig och seriös. När jag visade henne musikrummet drogs hon omedelbart till pianot. Hon berättade att det var en ung pojke som var väldigt fäst vid det, hon berättade att han hade dött under andra världskriget. När jag talade om för henne om vad jag hade varit med om så blev hon säker på att detta var orsaken. Det jag, och min vän, hade hört var en pojke som övade på sitt gamla piano.

/Jason Beard


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar