Leta i den här bloggen

söndag 2 mars 2014

Min lista på de bästa tv-serierna!

Jag har vid flera tillfällen presenterat olika tv-serier som handlar om paranormala fenomen och nu tänkte jag bjuda på hela listan av mina favoriter. I mitt inventerande bland alla dessa tv-shower så har jag dessutom hittat några som jag inte sett tidigare.

A Haunting - En av mina absoluta favorit-serier! För er som är fånigt förtjusta i spökerier har jag en mycket trevlig amerikansk tv-serie att rekommendera. A Haunting är en tv-serie om paranormala fenomen som gick på Discovery Channel i fyra säsonger mellan oktober 2005 till november 2007 med totalt 39 avsnitt.
Avsnitten är dramadokumentärer och innehåller intervjuer av människor som bott i hemsökta hus. I episoderna återskapas deras berättelser med hjälp av mer eller mindre schyssta skådespelare.

Efter att tv-serien lades ner 2007 så har fans världen över bönat och bett om att den ska få fortsätta. Jag har hela tiden trott att det har varit kört, men så plötsligt händer det! I oktober 2012 kom en femte säsong och i sptember 2013 en sjätte säsong!

Paranormal Witness - En amerikansk tv-serie som påminner ganska mycket om A Haunting.Förutom spökerier så handlar programmet även om UFO:n och andra övernaturliga fenomen

My Ghost Story - Här har vi en kanonbra tv-serie amerikansk tv-serie där vi möter personer som berättar om sina övernaturliga upplevelser. Denna tv-serie påminner ganska mycket om ovan nämnda Paranormal Witness.

Celebrity Ghost Stories - En amerikansk tv-serie där kändisar berättar om sina personliga övernaturliga upplevelser.

My Haunted House - En amerikansk tv-serie som är upplagd på liknande sätt som ovan nämnda tv-serier. I varje avsnitt får vi ta del av två fall av spökerier där privatpersoner berättar om sina erfarenheter vilket varvas med rekonstruktioner.

School Spirits - En amerikansk tv-serie med det klassiska temat med privatpersoner som berättar sina övernaturliga upplevelser varvat med rekonstruktionsklipp. I denna amerikanska tv-serie handlar det om skolor och universitet lite här och var i USA. Det finns en säsong från 2012 med sex avsnitt.

When Ghosts Attacks - en mycket bra tv-serie från den amerikanska tv-kanalen Destination America vilket är samma kanal som sänder de nya säsongerna av A Haunting (säsong 5 & 6). Deras nya serie är i samma anda om inte ännu bättre! Privatpersoner berättar om sina upplevelser vilka i sin tur berättas med hjälp av skådespelare. Vad som är intressant med denna tv-serie hör man på titeln "When Ghosts Attack!" dvs att det är spökerier av de mer extrema slagen.

Ghostly Encounters - En kanadensisk tv-serie som undersöker övernaturliga fenomen genom ögonen på människor som påstår sig ha bevittnat paranormala händelser. Varje historia berättas direkt till kameran med den som upplevt det och varvas med dramatiska rekonstruktioner. Serien använder också forsknings-och expertkonsulter för att analysera berättelserna och sätta dem i sitt sammanhang. Avsnitten skiljer sig från andra tv-serier då de endast är drygt 20 minuter långa.

Extreme Ghost Stories - En brittisk tv-serie från 2006 i fyra avsnitt. Avsnitten finns på youtube och det gäller att höra upp då en del av de medverkande har ganska breda dialekter. Likt många andra tv-serier i denna genre så är den visar den privatpersoner som berättar om sina paranormala upplevelser vilka varvas med rekonstruktioner med skådespelare.

Ghost rescues - Paranormal investigation-tv-serier kan vara ganska spännande, men ibland kan de vara lite för mycket. Jag blir ofta ganska irriterad på när en av de medverkande ser något som denna person blir skrämd av och skriker hejvilt, vi får huvudvärk av allt skrikande och får sedan höra vad personen såg. Spännande eller bara irriterande? Jag skulle vilja att teamet som undersöker var lite mer avslappnade, då skulle det bli betydligt lättare att följa med i programmet.
I tv-serien Rescue Mediums får vi följa ett team som består av endast två förtjusande brittiska damer med skön humor som hjälper folk att driva ut spöken ur deras hemsökta hus. Iatället för att försöka hitta bevis för att paranormala fenomen existerar gör dessa damer något mer konkret, dvs hjälper osaliga andar att gå över till andra sidan. De är professionella och påminner lite om de sköna damerna som driver ut smuts i How Clean is Your House?.


Ghost Adventures - Ett annat exempel på bra paranormal investigation-tv-serier är Ghost Adventures som är en amerikansk reality-serie där tre entusiastiska grabbar åker till olika hemsökta ställen, främst i USA men även på lite andra ställen. Dessa grabbar har vett att prata italienska med italienska spöken och spanska med spanska spöken. I serien möter vi Zak Bagans, Nick Groff och Aaron Goodwin undersöker hemsökta platser, i hopp om att samla in bevis på paranormal aktivitet. I varje avsnitt spenderar dessa unga män en hel natt inlåsta på den plats de undersöker. Med sig har de elektronisk utrustning såsom digitala termometrar, handhållna digitala videokameror, digitala ljudinspelare m.m. Vad som skiljer dessa killar från andra spökjägare är att de brukar provocera fram spökerier genom att reta upp spökena på olika sätt. I varje avsnitt brukar stackars Aaron få spendera natten på platsens mest hemsökta ställe. Serien är riktigt bra och är inte alls lika tramsig som flera andra serier, dessa grabbar tar sitt jobb seriöst vilket ger programmet en mer känsla av dokumentär än bara ren underhållning.

Creepy Canada - En kanadensisk tv-serie från 2002 som fokuserar på paranormala aktiviteter i Kanada. Den tredje och sista säsongen hade man även med inslag av spökerier i USA.

Unsolved Mysteries - Som ni har märkt så delar jag ofta med mig av youtubeklipp från den fantastiska tv-serien Unsolved Mysteries, eller Olösta mysterier som den hette här i Sverige. Dokumentär-serien började visas 1987 och presenterade rekonstruktioner av olösta brott, försvunna personer, konspirationsteorier och oförklarliga paranormala fenomen och mycket annat. Spök-reportagen var ju såklart bäst!

Haunted Lives - Även kallad Haunted Lives: True Ghost Stories var en amerikansk tv-serie som gick under 1991-1995 i USA. Upplägget påminner mycket om Unsolved Mysteries/Olösta mysterier, då man även här varvar med intervjuer och återskapande av vittnens berättelser med hjälp av skådespelare.

Det spökar - Till sist har vi den svenska tv-serien "Det spökar" som gick på Kanal 5 1999-2000. Serien handlade om hemsökta hus, slott och sjukhus runt om i Norden.


Denna och flera av alla dessa tv-serier finns på youtube!

/Markus

7 kommentarer:

  1. Hej! Jag uppskattar verkligen din blogg (älskar skräck i alla former) och jag bara undrar om du vill gå in på min blogg och läsa min skräcknovell som jag själv skrivit? Jag älskar att skriva och det hade varit kul att få lite konstruktiv kritik från en utomstående som också gillar skräck :)
    Min blogg är: http://crystalcocktail.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra berättelse! Har skrivit kommentar :)

      Radera
  2. Schysst att du lagt upp alla tv-serier i samma inlägg så slipper man leta sig igenom hela bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomenvisst! At jag inte tänkt på det tidigare! Det var en kompis som ville ha tips på bra serier så då kom jag på denna briljanta idé! :)

      Radera
  3. Har ni sett www.paranovaua.se

    SvaraRadera
  4. Hej, hur kan man se tv-serierna gratis på internet och var hittar jag dom? Har försökt leta överallt men hittar inte.

    SvaraRadera
  5. Flera av dem finns på youtube. I annat fall så... ja...

    SvaraRadera