Leta i den här bloggen

torsdag 20 februari 2014

Where's My Liver?

Jag kommer ihåg en spökhistoria som jag tror jag känner igen från boken "Gröna handen" som hette "Mormors lever" eller liknande och jag har länge försökt hitta denna. Nu har jag hittat en kanadensisk version av samma berättelse.

/Markus

Where's My Liver?

"Gå direkt till affären och håll inte på att tramsa runt," sade hans mor strängt när hon lämnade över pengarna. "Din fars chef kommer på middag ikväll och vi ska ha hans favoritmåltid med lever och lök. Det är viktigt att vi gör ett gott intryck, så köp hem den bästa levern de har."

"Jag ska, mamma," tjurade Tommy. Hans mor hade verkligen varit arg på honom sedan han kom hem med dåliga betyg från skolan. Tommy tog sin cykel från garaget och cyklade ner för gatan. Sedan såg han sin vän Chad. "Kom igen, Tommy!" ropade Chad. "Gänget ska spela baseball borta i parken, och vi behöver en kastare!"

Då Tommy älskade att spela baseball med gänget så glömde han såklart genast bort sitt ärende så pojkarna drog iväg mot parken. När Tommys lag hade vunnit matchen hade det hunnit blivit mörkt och då kom Tommy ihåg vad han skulle göra. "Levern!" flämtade han. "Jag måste hinna till butiken!" 
Men alla butikerna var stängda. "Min mamma kommer att döda mig," flämtade han. Först mina dåliga betyg, och nu detta! Han skulle få evigt utegångsförbud. 

När han cyklade hem så passerade han kyrkogården och då fick han en idé. Det var en hemsk idé, men det skulle rädda honom från ett ännu mer hemskt öde som väntade honom om han kom hem utan en lever. Hans gammelfarbror hade dött för några dagar sedan och hade begravts på kyrkogården. Vilken skada skulle det göra för att ta bort den? Hans gammelfarbror behövde den ju inte längre.

Tommy skyndade hem så tyst han kunde och tog sin fars spade. Han återvände till kyrkogården och började gräva upp sin gammelfarbrors grav. 

Den kvällen kokade hans mor upp levern och lök och faderns chef njöt av måltiden och trivdes så bra att han inte begav sig hem förrän ganska sent. 

Tommy gick till sängs den kvällen och var mycket lättad att hade kommit undan. Han somnade nästan så fort hans huvud hamnade på kudden men vaknade snart med ett ryck av att han hörde en röst.

"Var är min lever?" Den spöklika rösten och fotsteg hörde komma upp för trappan där utanför. Tommy flämtade av rädsla och kastade sig under täcket och de tunga fotstegen hörde komma upp för trappan.

Duns... Duns... Duns... Stegen kom närmare tills de nådde Tommy dörr. "Vem har min lever? " frågade den en hemska rösten igen.

"Gå din väg. Gå iväg," viskade Tommy flera gånger. Hela hans kropp darrade av skräck då rösten återigen frågade: "Var är min lever? Vem har min lever?"

Ren terror gjorde honom plötsligt modig. Tommy kastade tillbaka täcket och såg då det skrumpna vita ansiktet av sin gammelfarbror precis ovanför honom. "Vi åt din lever!" Skrek han.
Från Steven Knudsen´s blog


"Jag vet att du gjorde det, Tommy," sa det ruttnande liket sakta och sträckte ut sina knotiga händer mot pojkens kropp. Tommy skrek.

Nästa morgon upptäckte Tommys föräldrar sin son liggandes död i huvudändan av sin säng. Hans lever hade blivit utsliten rätt ur hans kropp, men obduktionen visade att pojken redan hade dött av skräck innan hans lever hade tagits bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar