Leta i den här bloggen

torsdag 31 oktober 2013

Happy Halloween! The Barn Dance

Så är det återigen halloween och jag har under de senaste veckorna funderat på vad jag skulle dra till med som "Halloween-special", men har inte kommit på något halloween-relaterat. Jag berättade ju om bakgrunden till Halloween samt Jack-o’-lantern förra året. Men jag lämnar er såklart inte tomhänta, för jag har nämligen hittat en trevlig spökhistoria! Det är ju såna som vi vill höra!


Logdans i början av 1900-talet.
Från Västerbottens museums fotoarkiv.
De flesta har nog hört talas om logdans som var populär förr i tiden. Namnet kommer av att de traditionellt arrangerats på logar, eller trösklador som i första hand användes vid sädtröskningen. Ungdomarna brukade samlas utomhus på lördagskvällarna under sommaren för att roa sig och dansa. Tröskladorna var ett synnerligt bra alternativ då de erbjöd tak och ett jämnt golv. Det var inte bara i Sverige som logdanserna var populära utan även på de brittiska öarna och i USA.

Här har ni en logdans-spökis från Wisconsin i USA.

/Markus

The Barn Dance (Logdansen)

När jag körde på den till synes oändliga mörka vägen, förbannade jag mina vänner som beskrev platsen som. "En idyllisk liten bar i mitten av ingenstans". Nog hade de rätt allt, då det inte fanns någon civilisation så långt ögat kunde nå. Men just då, såg jag en skymt av en lada som det kom ljus och ljud ifrån, äntligen hade jag hittat rätt!

Jag saktade ner och började köra mot ladan. Jag såg då ett antal kärror och vagnar parkerade bredvid ladan. De hade en gammaldags logdans, tänkte jag när jag parkerade min bil och gick mot dörren.


Festen var i full gång när jag klev in genom de stora dörrarna. Mitten av ladan fylldes av virvlande dansare klädda i kläder från förr. Dessa folks hade verkligen gått inför att få till en genuint gammaldags logdans .

En stor skäggig karl klappade mig på axeln och gav mig en mugg öl. Jag tog en klunk och sedan svalde ner det ivrigt. Det var den bästa öl jag någonsin smakat. En vacker kvinna kom och tog mig i handen och drog mig ut på dansgolvet. Jag hade det riktigt roligt, dansade, sjöng och drack i det trevliga sällskapet.

När det hade blivit midnatt tog bandet en paus och jag stod med mina nya bekantskaper framför ett dukat bord med fyllda glas. "Ge oss en skål för natten!" fnissade min berusade skönhet. "Till en härlig kväll!" sa jag, högt, "Lycka och lång livslängd för alla närvarande!"


Folkmassan tystnade plötsligt när de hörde mina ord. Tystnaden kom som en kall vind genom ladan och snart var det så tyst så man kunde höra en knappnål falla till golvet... När jag tittade mig oroligt omkring såg jag hur huden långsamt skalades bort från de glada ansiktena tills allt som återstod var ben, ruttnande hud, och stirrande ögonhålor. Flickan i mina armar var bara ett skelett i en möglig blå klänning. Med en flämtning av skräck, tappade jag min mugg och hoppade bort från skelettet. Muggen slog i golvet med en ljudlig smäll och plötsligt slocknade alla lampor. Jag skrek av skräck och snubblade baklänges och föll ner i en fuktig illaluktande hög med hö. Jag försökte desperat att hitta min väg till dörren. Så snart mina ögon hade anpassats till mörkret kunde jag urskilja ladugårddörrarna. Jag rusade mot dem och jag kände hur nariga och beniga händer försökte ta tag i mig när jag sprang. Jag lyckades ta mig ut och sprang till min bil. Jag hoppade in i bilen och backade ner för vägen så fort jag kunde. Mina strålkastare lyste upp den gamla ladan som nu var fallfärdig med inrasade tak och väggar. 

Jag körde därifrån så fort jag kunde och på något sätt hittade jag vägen tillbaka hem och tillbringade resten av natten med ljuset på i mitt sovrum. Till denna dag har jag ingen aning om var jag var den kvällen. Jag hörde senare att folk i Vernon County ibland kunde höra konstig musik över kullarna på nätterna, men ingen kunde uppfatta var ljuden kom ifrån. Än idag kan jag, i mitt sinne, fortfarande se de glada ansiktena av spöklika jordbrukare dansa hela natten i en ruttnande gamla lada.

1 kommentar:

  1. Hej Markus!
    Är väldigt nyfiken på om du kan hitta något kusligt i Strängnäs kommun (södermanland).
    Hör gärna av dig på min blogg :)

    SvaraRadera