Leta i den här bloggen

måndag 16 september 2013

Den lilla kvinnan i grått

Denna berättelse är en folklore från USA och utspelade sig en kall höstdag.

/Markus

Två herrar arbetade i stadens lilla lanthandel. Butiken var lugnt och inga kunder tycktes komma in, Men plötsligt kom en liten bräcklig kvinna klädd i grått in i butiken. Med tom blick gick hon bort mot mejeridelen utan att säga nånting. Hon plockade åt sig en flaska mjölk och gick sedan mot utgången, förbi kassan utan att betala eller ens kasta en blick på herrarna.

Männen som stod häpna över vad som just hade skett och kvinnan gick ut ur butiken. Männen skyndade sig ut ur butiken för att stoppa henne... men hon var borta.

Några dagar senare inträffade händelsen igen.

Samma kvinna, klädd i samma gråa klänning kom in i butiken, tog en flaska mjölk för att sedan lämna butiken utan att betala. Återigen försökte männen att följa efter henne, men när de kom ut ur butiken så var hon, liksom förra gången, spårlöst försvunnen.

Efter några veckor kom kvinnan återigen in i butiken för att återigen plocka åt sig en flaska mjölk. Denna gång var männen mer förberedda. Snabbt följde de kvinnan ut ur butiken. Hon skyndade ned för stadens huvudgata och männen var tvungna att springa för att hänga med henne. Hon svängde plötsligt av på en smutsig gammal väg precis vid kanten av skogen och det var då som männen hade tappat bort henne.

Men de vandrade ändå vidare mot det hållet som kvinnan hade försvunnit och kom snart till en liten kyrkogård som ingen av dem visste existerade. Plötsligt hörde de ett märkligt svagt ljud... När de lyssnade mera noggrant hörde de att det var ett gråtande spädbarn... Gråtet verkade komma från under marken!

Marken som ljudet kom från var framför en gravsten där en kvinna med hennes barn låg begravda tillsammans. Männen hittade spadar och började snabbt att försöka öppna graven. Ju djupare de kom desto starkare blev barngråten. Tillslut nådde de kistan, de bände upp locket och inuti hittade de en liten gråklädd kvinna som omfamnade sitt lilla barn, som levde! Bredvid dem fanns tre tomma glasflaskor. Det stackars barnet hade av misstag begravts levande och spöket av hennes avlidna mor höll henne vid liv tills hon hittades.

Den här berättelsen påminner en del om denna berättelse:


1 kommentar:

  1. Detta låter kanske lite knäppt men såhär var det en gång för mig och min kille.

    En helg, hade vi bestämt oss att sova över hos mig o mina föräldrar i Bollnäs. Det var kväll var mörkt ute. Och min kille satt och spelade datorn bredvid en ytterdörr som jag har i mitt rum. På själva dörren så finns det glas som man kan se ut. Ialf min kille satt och spelade medans jag låg i min säng och halv sov helt plötsligt hör jag hur min kille ramlar av stolen och springer till mig och lägger sig längst in i väggen med mig.

    -Vad är det ? Frågade jag honom
    -Du kommer inte tro vad jag såg nyss ute.
    -Vadå för något?
    -Nån jävla mörk kugga som gick förbi dörren..

    Sen när vi låg i sängen börja vi känna en konstig energi mot väggen, det går inte beskriva hur den var.

    ( Bara jag och min kille va hemma då, morsan o farsan var inte hemma )

    SvaraRadera