Leta i den här bloggen

söndag 26 maj 2013

Orber - Ständigt dessa orber...

Orbtät kyrkogård
Som ni vet så fullkomligt älskar jag att titta på tv-program om spökerier, men en sak som jag är heligt less på är orber! Orber är ljusfenomen som ibland uppträder på fotografier eller film. Det är helt enkelt en "prick" som blir stor för att den är jättesuddig eller ur fokus pga att den befinner sig nära kameran, och blixten lyser upp så den syns. Dessa prickar brukar kunna vara dammkorn, vattendroppar eller små insekter m.m.

Men för många människor som är intresserade av det paranormala så är orber något annat än damm eller insekter. De tror att det handlar om ljusklot som är energier (andar) från en annan dimension.

Spöke eller dammkorn?
Just nu kollade jag på några avsnitt av tv-serien My Ghost Stories som jag oftast annars gillar, men nu har det blivit ganska mycket tjat om orber. Ett exempel är en snubbe som kollar på inspelningar från sin övervakningskamera där han ser sig själv lämna ett rum varpå en liten ljusboll rör sig snabbt genom rummet som dessutom är i en dammig källare. Såklart blir han jätterädd för detta "spöke"... Jösses säger jag... Vad är det för fel på klassiska vålnader? Vad är det med denna stora fascination av orber?

En beskrivning av den övernaturliga orb-varianten är att de är livsformer som kan vara den mänskliga själen eller kvarvarande energi från de som dött och lämnat sin fysiska kropp. Andar föredrar ofta att gestalta sig i form av en orb för att det tar mindre energi än ifall anden skulle gestalta sig som en avbild av sitt gamla jag. Ju mindre orb, desto mindre energi.

Fenomenet med orber observerades först när digitalkamerorna började användas och har under de senaste åren varit mycket debatterat och uppmärksammat.

Skeptiker, dvs en sån som jag, säger att det inte finns något paranormalt med orber utan att
Här är ett exempel på ett intressant foto som kommer från den här artikeln.
det som syns på foton egentligen är dammpartiklar, vattendroppar eller smuts på linsen. Men de som tror på denna typ av orber förklarar att man måste lära sig att skilja på äkta orber och oäkta. Äkta orber är ljusare än "oäkta" orber. Om orben tycks röra på sig på fotot eller filmen så menar man att detta tyder på äkthet. Många på samma bild är troligtvis damm, speciellt om de överlappar varandra. Äkta Orbs har ofta ett litet skal (som en cellvägg), och textur.

Jag tror inte ett skvatt på orber och tycker att dessa är totalt ointressanta. Tänk så ofta det händer när jag googlar på "verkliga spökfoton" som jag får upp en massa bilder på en massa dammbollar som folk tror är spöken... Vill jag se spöken så vill jag se skuggor, ansikten eller vad som helst som gör att man får se något som påminner om något som en gång har levt.

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar