Leta i den här bloggen

söndag 21 april 2013

The Unquiet Grave

The twelvemonth and a day being up,
The dead began to speak
"Oh who sits weeping on my grave,
And will not let me sleep"?-


Som vis-och folkmusiker blir jag alltid lika glad när jag upptäcker "nya" sånger, nu ska jag presentera en gammal engelsk folkballad som man tror kan vara så pass gammal att den är skriven på det glada 1400-talet.

Jag upptäckte denna låt när jag lyssnade på ett album som heter Celtic Music for Relaxation på Spotify, där fanns den med och jag tyckte att melodin var så vacker och när jag uppåtäckte att den hade spök-tema så blev jag ännu mer förtjust! Jag har tidigare nämnt gamla ballader av detta slag , och här kommer nu en till!

Balladen handlar om en ung man som sörjer sin döda kärlek så pass hårt att det hindrar henne från att få ro i sin grav.

En man sörjer sin döda kärlek och gör inget annat än att sitt vid hennes grav varje dag året om. Tillslut uppenbarar sig hennes spöke som ber honom att sluta sörja då det håller henne från att få vila i frid. Han tigger henne om en kyss, men hon berättar för honom att det skulle döda honom. När han insisterar på att ändå få kyssa henne då han känner att han inte står ut utyan henne förklarar hon att när den dagen kommer och de bägge är döda så en gång att de var båda döda så skulle deras hjärtan bara förruttnas. Deras kärlek var i livet och hon ber honom att njuta av livet medan han kan.


Temat med att överrdriven sorg kan störa de döda finns också även i flera tyska och skandinaviska ballader, samt även i grekiska och romerska traditioner. När jag tänker efter så tror jag inte att detta tema är helt utdött då det säkert finns med i böcker och filmer där en käresta har gått bort. Oftast är väl kanske att det är lite tvärtom, att de levande försöker få den döde att gå vidare.

Här nedan är just precis den version som jag fastnade för, i denna är det en kvinna, Karen Mal som sjunger, varpå man då har ändrat genus, dvs, det är en kvinna som sörjer sin man. Tyvärr är detta bara en del av låten som ni kan hitta på Spotify om ni söker på antingen genom tidigare länk, eller genom Karen Mal´s album "Dark-Eyed Sailor". Hela texten hittar ni här.

/Markus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar