Leta i den här bloggen

måndag 1 april 2013

Hemsökta objekt på eBay

De allra flesta av oss känner nog till eBay vilket är en nätauktion samt shoppingwebbplats där folk och företag köper och säljer ett brett utbud av varor och tjänster världen runt. Ebay grundades 1995 av Pierre Omidyar från San Jose, Kalifornien. Auktionerna var ursprungligen en del av Omidyars privata webbplats, men de utvecklades så småningom till en av IT-bubblans främsta framgångar. Ebay inc. är idag ett multimiljardföretag med verksamhet i över 30 länder.

Vad Omidyar nog inte hade räknat med när han startade sitt företag var att en hel del märkliga föremål skulle läggas upp genom åren, däribland den lilla ministaden Bridgeville i Kalifornien, stenen som dödade Goliat samt en hel drös med föremål (brödskivor, potatisar, stenar m.m.) som liknar Jesus, Jungfru Maria eller andra bortgångna kändisar.

Genom detta så är det kanske inte så förvånande att en hel del hemsökta föremål har dykt upp på eBay genom åren. Jag har tidigare nämnt några av de mest kända, Dybbuk in the Box och tavlan "Hands Resist Him" och nu ska jag nämna några andra intressanta eBay-objekt.

Liksom alla andra försäljnings och auktionssidor på nätet så har objekten på eBay alltid en informationstext vilket i dessa fall kan bli ganska intressanta "spökhistorier" även om man väljer att tro på dem eller ej.

På den franska versionen av eBay lade "Maud69620" upp sitt otroligt förfallna hus och hävdade att det var hemsökt. Huset är beläget i en stad som heter Arbresle och enligt säljaren så skedde här ett hemskt dubbelmord på 1950-talet och har sedan dess plågats av alla slags övernaturliga fenomen, spöklika ansikten i fönster, skuggfigurer på golvet, föremål som flyttar sig för egen maskin samt omänskliga röster.


Säljaren hävdar att hemmets tidigare ägare, ett par, dödades av "hänsynslösa" tjuvar som sökte efter en gömd skatt inne i huset. Parets kroppar skall ha återfunnits ute på ett fält i närheten och deras andar ska sedan dess ha hemsökt huset.

Det lustiga med annonsen är priset - 1 €, dvs ca 8 kr!


Lite mer än så ville två rumskamrater i London ha för en gammal spegel. Studenten Joseph Birch, 20, och målaren Sotiris Charalambous, 43, levde ett relativt lugnt och stillsamt liv i Muswell Hill i London. Sedan fick de en spegel av hyresvärden. Ett par dagar efter att de hängde upp spegeln började de vakna tidigt på morgonen skrikandes av smärta vilka de beskrev som knivhugg över hela kroppen. Först trodde de att det rörde sig om att någon utförde någon typ av voodoo eller svart magi på dem tills de började förstå att detta inte var någon vanlig spegel. Den fick dem att känna olust och de hade dessutom börjat se märkliga skuggor i den.

Birch och Charalambous menar att de sedan spegeln hängdes upp varit förföljda av otur, ekonomiskt elände och sjukdom. Priset på eBay är cirka 1 000 kronor men kompisarna är måna om att köparen vet vad han eller hon ger sig in i.

Något väldigt vanligt på eBay är hemsökta dockor, här är en av många - "Lauralie" där annonsören, en spökforskare, berättar följande, fritt översatt (förutom dikten i inledningen):

“Lauralie”
Little Lauralie
Oh why do you cry?
Could it be from day’s gone by?
I know you feel so all alone
Because you were never able to return home
But where you are now you feel safe
And in this vessel you found a way
To see through these eyes and never stray.

Jag hittade den här Dockan i ett övergivet hus som jag undersökte.... över i ett hörn av ett sovrum fann jag en vacker blommig hemgjord låda . Jag öppnade den och i den låg denna docka. Fäst vid hennes handled var en bit papper med ovanstående dikt. Jag tyckte det var en vacker dikt, men mycket märkligt och konstigt på samma gång, jag hade ingen aning om vem dockan tillhörde eller var hon kom från. 

Jag tog henne med mig hem och behöll henne för några dagar till en dag när jag möblerade om i sovrummet. Plötsligt började jag höra märkliga knackningar från garderoben där jag förvarade henne. Jag förstod att hon inte uppskattade att jag ändrade om en massa så jag lämnade mitt ommöbleringsprojekt för husfridens skull.

Efter att hon nu verkligen fick mig att känna obehag satte henne upp för försäljning. Hon såldes men det dröjde inte länge förren köparen kontaktade mig och bad mig ta henne tillbaka. Nu har jag henne åter på försäljning i syfte att överlåta henne till någon som kan begripa sig på denna märkliga docka. Sedan jag fått tillbaks dockan så har jag börjat känna mig ännu mer illa till mods än vad jag gjorde från början. Jag vill inte längre ha henne, hon behöver ett nytt hem. Kanske kan du ta reda på mer om henne, kanske anlita ett medium då jag tror att det säkert är något hon vill förmedla. Jag har tyvärr inte längre lådan som jag hittade henne i.

Lauralie är en gammal porslinsdocka med huvud, armar, händer och ben  porslin medan kroppen i mjukt material. Hennes klänning är vit och gammalmodig och håret är rött. För mig känns det som att hon är irländsk. Jag upplever hennes händer som särskilt märkliga då de är formade på ett sätt som gör att det ser ut som att hon försöker nå ut till dig, för att fråga dig om något...

OBS! Ingen anbudsgivare som är yngre än 18 år denna docka inte är avsedd att ges till ett barn. Tack.

På grund av det faktum att detta kan vara en paranormal eller Aktivt hemsökt objekt så vill jag förtydliga att all ev aktivitet som drabbar köparen så kan varken jag eller eBbay hållas ansvariga. 
Tack.

(I underhållningssyfte endast)

-------

Detta är bara en bråkdel av alla de mer eller mindre märkliga objekt som hittats på eBay. Gör en sökning på google - "Haunted objects on eBay" så hittar du hur många prylar som helst, varav många är rent helknäppa!

/Markus

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag har ett objekt som sägs vara hemsökt. Det är ett ansikte gjordes av en schizofren man som fick i uppgift att lägga alla sina negativa tankar rent konkret genom att göra ett konstföremål. Det vill säga, att plocka ut sina negativa tankar och tydliggöra dem. Han gjorde det och resultatet blev ett ansikte. Han ska ha lärt att de negativa tankarna försvann - då de konkret tydliggjordes till ett objekt och därmed plockades ut från hans inre och blev en skapelse som han kunde lägga ifrån.Och därmed var de placerade på skapelsen och borta från hans inre. Vad ska jag göra med detta objekt? Sälja? Personen som tillverkade den är bortgången (enligt utsaga då jag köpt den på ett loppis) Kan jag sända foto på konstobjektet. Jag tänker mkt på mannen som skapade detta konstverk - han mådde dåligt och led.Jag tycker synd om honom och önskar jag känt honom och kunnat hjälpa honom. Tror det var Bra han gjorde "ansiktet" och kunde kanske få viss frid. Konstverket är otäckt och skrämmande - vilket är ett tecken på att han fick ned de negativa tankarna känslorna - plockade ut dem och gjorde ett konstverk av det så det rent fysiska negativa "försvann" och överfördes till ett konstverk.Det står dock en handskriven tag: "hounted Molly" på den. Ansiktet är i människostorlek

    SvaraRadera
  2. Jag har detta ansikte i min klädkammare i en pappkartong och har respekt för det. Känner även stort medlidande för mannen som skapat det. Finns möjlighet att skicka en bild? Försökte lägga ut det till försäljning en gång - men folk tyckte det var spooky. Ju mer jag tittar på det ju mer inser jag - att han inte hade en klar bild hur hans konstverk skulle bli. Han lyssnade (enligt utsaga) på sin psykolog att han skulle överföra negativa tankar till något konkret för att sedan kunna ställa det ifrån sig.Så är de borta, dvs uttagna ur hans kropp och ställda undan. Och resultatet blev ansiktet. Kanske han själv blev överumplad av det och så att typ "så här ser jag ut inuti". Jag vet ej - jag hoppas han fick ett bra liv för jag känner stort medlidande. Kan jag sända foto på objektet?

    SvaraRadera
  3. Ja just ja,

    köpte konstverket för en symbolisk summa. "Det var viktigt" enligt den som sålde det. Nu har jag sedan längre tid ett såkallat hemsökt objekt i en pappkartong i min klädkammare/garderob. Vad ska jag göra med den? Snälla finns möjlighet att jag kan skicka foto på den? Jag behandlar den med respekt och då jag är en snäll person så har jag inte märkt av några "dåliga vibbar" eller "hemsökelse". Jag känner dock ansvar för den då den som gjort ansiktet ju hade det svårt och det är stor medkänsla jag känner när jag tittar på konstverket

    SvaraRadera