Leta i den här bloggen

tisdag 26 mars 2013

Spöktimmen

With her head tucked underneath her arm
She walks the Bloody Tower 
With her head tucked underneath her arm 
At the midnight hour.

/R P Weston & Bert Lee



Natten är förknippad med en stor mängd folkliga övernaturliga föreställningar. På natten härskar onda väsen medan gryningen, och ljuset driver dem bort. Att troll spricker när de träffas av solstrålar och att vampyrer inte kan vistas i ljuset är vanliga motiv i sagor och populärkultur. Spöktimmen eller midnattstimmen är särskilt förknippad med övernaturliga fenomen som spöken och gengångare. Vid den tiden kunde man enligt folktron även sluta kontrakt med djävulen.

Idag hävdar många att "spöktimmen" är från klockan 03.00 och jag tror att det ligger något i detta. I flera skräckfilmer händer diverse läskigheter när alla sover djupt. Jag tror att vi idag är uppe längre om kvällarna/nätterna och därav har spöktimmen flyttats fram till en tid då alla med säkerhet sover. Ett exempel på detta är boken som blev film, The Amityville Horror där George Lutz varje morgon vaknade vid 03.15 och gick ut för att titta till båthuset. Detta klockslag antas vara den tid på dygnet då Ronald DeFeo jr mördade sin familj.

Apropå "spöktimmen" så vill jag tipsa om boken "Nya spöktimmen" som är en antologi av Barbro Werkmäster.  Nya Spöktimmen ger ett urval av de bästa hemska berättelser som skrivits med berättelser av bl a Knut Hamsun, Max Lundgren och Mark Twain. Reviderad upplaga av "Spöktimmen" som utkom 1971. Varför jag tipsar om denna bok är för att den, till skillnad från många andra böcker av samma slag, är på en mer mogen nivå trots att det handlar om ungdomslitteratur. Spökhistorier har blivit synonymt med barnberättelser vilket är synd då även vi vuxna vill höra bra spökhistorier!

/Markus

1 kommentar:

  1. Andernas tid är kl 3 på natten och dom märker om man är mottaglig och känslig och därför börjar dom låta lite grann eller bara står där i samma rum om man har känsliga ögon-förnimma. Det har jag upplevt i min lägenhet en gång på ett år annars måste jag sova för sömnen är viktigt för hälsa och att skydda hjärnan med sömnen! I bland händer det nån gång att jag vaknar vid 3!

    SvaraRadera