Leta i den här bloggen

tisdag 19 februari 2013

spokhistorier.blogspot.se - 50 000 besökare

Visst, det finns mången modeinriktad "bloggdrottning" som har betydligt fler besökare än vad jag har, men det bryr jag mig inte om, jag är stolt över mina 50 000 besökare, ca 4000-5000 besökare per månad och ca 150-200 besökare per dag.

Jag började blogga i ganska liten skala för att samla ihop de spökerier jag kände till sen många år som jag nu ville dela med mig av. Inläggen blev allt fler och jag noterade att antalet besökare ökade successivt. De inlägg som kom att få mest uppmärksamhet var de som handlade om Anden i glaset och Bloody Mary vilket för mig inte är så underligt. Det handlar om övernaturliga "lekar" som i alla tider har fascinerat såväl barn som vuxna.

Men sedan ca sex månader kom Bloody Mary att hamna på en andra plats då en mycket bra spökhistoria från en bloggläsare kom att få uppmärksamhet, Julias spökhistoria. Jag är inte helt säker på varför då det kommit in en hel del berättelser från bloggläsarna, men det beror kanske helt enkelt på att denna berättelse är riktigt bra och är en sådan spökhistoria som jag skulle kunna tänka mig se filmatiserad, som en kortfilm, eller en del i en långfilm.


"Bergstoppen" är oktober 2012 omkring Halloween då jag hade nästan 7000 läsare!
Jag lade till den här bloggen i maj 2010 med den första grundtanken, "alla vill väl höra bra spökhistorier?" Ganska snart upptäckte jag att detta var lättare sagt än gjort med tanke på att de flesta av de oändligt många spökhistorierna som finns där ute på nätet skyddas av upphovsrätten.

Ganska snart insåg jag att det vimlar av spökhistorier i olika former, även om det inte direkt är en spökberättelse som någon har berättat. Det handlar då om alla de hemsökta platser Världen över, dessa ställen har ofta inte bara en berättelse utan kan dela med sig både sin historia och berättelser från de som varit i kontakt med platsen, de som byggt, de som bott där, de som besökt platsen m.m. Platser jag syftar på är de som jag skrev om i starten, Winchester Mystery HouseLizzie Borden's House och The Stanley Hotel.


Apropå det där med spökhistorier i olika former så måste man inse att övernaturliga skräckfilmer är ett annat sätt att berätta spökhistorier. Som ni förstår så har jag ett stort intresse för skräckfilmer, framförallt inom den övernaturliga genren - spökskräckisar som jag väljer att kalla dem. Många av dessa filmer baseras eller har inspirerats av berättelser från verkligheten; Robert the dollDybbuk in the BoxThe Black Monk of Pontefract och Heidi & Mr Gordy m.fl.

Det jag kom att lära mig var att man inte nödvändigtvis behöver googla ordet "spökhistorier" för att hitta spännande berättelser, spökhistorier finns överallt, bara man gräver lite!

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar