Leta i den här bloggen

torsdag 17 januari 2013

Kategorier spöken - Skelettspöken

För drygt ett år sedan skrev jag ett inlägg om vandöda vilket är en benämning på den kategori spöken som uppenbarar sig i sin fysiska kropp och inte som ett traditionellt spöke. I det inlägget nämner jag "skelettspöken" som en typ av vandöda, men nu har jag bestämt mig för att jag vill ha skelettspöken i en egen kategori.

När jag söker via google efter "skelettspöken" så får jag inga vettiga träffar vilket jag tolkar som att det inte finns något sådant ord. Men när jag söker på engelska "skeleton ghost" så får jag genast flera träffar, därför tar jag mig friheten att skapa ett nytt ord - Skelettspöken!
 
Liemannen
Visst, "skelettspöken" är en typ av vandöda, men anledningen varför jag vill ha dem i en egen grupp är just för att det vimlar av spöken som visar sig som skelett i spökhistorier, på TV och i filmer. Gör bara en enkel bildsökning på google med ordet "ghost" så får du upp en del benknotor och dödskallar.

Det mänskliga skelettet och framförallt dödskallen är en symbol för död eller dödlighet. Som alla vet så visar sig döden, även kallad liemannen som ett skelett med svart kåpa, huva och en lie. I folksagor och spökhistorier möter vi skelettspöken, bland annat i den spanska folksagan "Ringen", i den svenska spökhistorien "De dödas julotta" samt i Oscar Wildes "Spöket på Canterville" där spöket ibland visar sig som ett benrangel.

Den något beniga besättningen på Black Pearl
Att spöken uppenbarar sig som skelett är som sagt vanligt i många filmer, några exempel är Creepshow från 1982, House från 1986, The Haunted mansion  från 2003 och Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl från 2003.

Vi får inte glömma bort det japanska jätteskelettet Gashadokuro som i japansk folktro är en varelse som är femton gånger högre än en genomsnittlig person och är skapad av benrester från människor som har dött av svält.

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar