Leta i den här bloggen

lördag 15 december 2012

A Christmas Carol - Top 8

A Christmas Carol, skriven 1843, är en av Charles Dickens mest kända verk. Berättelsen handlar om gamle Ebenezer Scrooge som bor ensam i ett stort dystert hus, en gång ägt av hans nu döde kompanjon Jacob Marley. Han är en sur, snål och vresig man som driver en lånefirma med hjälp av bokhållaren Bob Cratchit. En kväll får han besök av Marleys vålnad...

Jag kommer ihåg första gången jag såg en version på tv, jag minns inte vilken, men så rädd jag blev när gubben i hatt, dvs Scrooge, såg ett spökansikte på dörrknacken! Jag som alltid har älskat spökhistorier avgudar denna berättelse!

Jag har nu plöjt igenom de versioner jag har lyckats få tag på och av alla dessa femtioelva versioner så har jag åtta versioner som jag anser är de allra bästa.



8 - A Christmas Carol 1938
Bob Cratchit och Scrooge
Detta är en av de tidigaste talfilmsversionera. Scrooge, som här ser ut som en väderbiten gammal uggla, spelas av Reginald Owen som gör en ganska gapig tolkning som överanvänder sitt "Humbug" alldeles för mycket. Marleys spöke spelas av Leo G. Carroll som gör en rätt tråkig tolkning. Spöket verkar inte alls plågad som i andra filmer utan är bara en gengångare som talar sakta.
Bob Cratchit är bra i den här filmen, lite synd bara att Gene Lockhart är lite knubbig, men han kanske tröstäter då han har det så jäkla jobbigt. Cratchits fru spelas av Lockharts verkliga fru Kathleen Lockhart och deras dotter, June Lockhart spelar en av döttrarna Belinda Cratchit. Kanske är det därför som denna familj blir så fantastisk i filmen, att den känns äkta just pga den delvis är det!
Denna version är inte den bästa men är ändå klart sevärd!

7 - A Christmas Carol 1999
Denna tv-version har hamnat lite i skymundan från andra versioner, därför måste jag presentera den för er. Scrooge spelas av Patrick Steward (Professor Charles Xavier i X-men) som faktiskt gör en riktigt bra tolkning, inte för överdriven som många andra tolkningar brukar kunna vara med en gapig Scrooge som säger "Humbug" mest hela tiden åt precis allt. Stewart gör en ganska obehaglig översittare på ett bra och trovärdigt sätt. Denna Scrooge är ingen man vill hamna i samma rum med. Marleys spöke är ganska häftigt då han i denna verison verkligen tappar hakan när han knyter upp skynket som håller ihop hakan mot huvudet, detta tack vare teknik man inte hade till tidigare versioner. Den tolkning som är bäst är Scrooge underbetalde anställde, Bob Cratchit, spelad av Richard E. Grant, som här ser genuint utarbetad ut, blek och trött vilket passar perfekt då han är en man som kämpar hårt för sin familj. Scrooge återfödelse är magisk! Missa inte denna version!

6 - Scrooge 1970
Ska jag vara ärlig så hade jag svårt för denna musikalversion till en början. Jag gillade inte alls den då 34-årige Albert Finney (spelade den äldre Edward Bloom i Tim Burtons Big Fish) som en nasaltalande Ebeneezer Scrooge. Redan innan jag visste att Finney var så pass ung så upplevde jag att detta var en alldeles för ung skådis som man sminkat gammal och som låtsas vara en gammal surgubbe. Detta var svårt att ta in efter att man hade sett Alastair Sim och George C Scotts legendariska tolkningar. Men när jag såg att så väldigt många ansåg att denna version var en av de bästa så var jag ändå tvungen att ta mig igenom den, och visst var det en fin tolkning!
Sir Alec Guinness (Ben 'Obi-Wan' Kenobi i Star Wars) spelar Marleys spöke vilken är lite "så där". Jag som älskar denna scen i andra filmer tyckte nog att han var lite lam. Att han inte kändes så bra berodde kanske på att han själv inte gillade att vara med i denna film. Det tog längre tid än vad han hade väntat sig och tack vare diverse trådar och den sele han var tvungen att använda för att ge honom sin "flytande" rörelse drabbades han av svår bråck som han senare fick operera.
Vad som gjorde denna film så pass bra var sångerna, framförallt Scrooges egna. Bra musikalsånger berättar på ett mycket bra sätt och här känner man verkligen hur jobbigt det är för den äldre Scrooge att se sitt yngre jag totaldissa sin fästmö.
Scrooges "återfödelse" är magisk och nog en av de bästa jag sett. Han är euforiskt jätteglad på ett heltokigt sätt vilket gör att alla han springer på bara gapar och stirrar då de tror han har blivit skvatt galen. Om ni, liksom jag, inte riktigt kan med Scrooge i denna film, ge den ändå en chans, den är fantastisk!

5 - The Muppet Christmas Carol - Mupparnas julsaga 1992
Mupparnas musikalversion är fantastisk! Man lyckas skapa en perfekt balans mellan humor och allvar och sångerna är jättebra och relevanta för berättelsen. Londonborna består av en blandning mellan muppar och människor och surgubben Ebeneezer Scrooge spelas av Michael Cain (Alfred i nya Batman-filmerna) som gör en bra tolkning, men jag kan nog tycka att han är lite som Tom Hanks, dvs att han passar bäst i sympatiska roller, för det känns inte som att Scrooge är så läskig som man säger i filmen. För mig käns det som att det skulle räcka med en kram och några öl för att få honom att bli snäll.
Bob Cratchit gestaltas av Grodan Kermit som i denna version inte är den enda anställda då det även finns en stor mängd råttor som sliter som... Ja, råttor! Dessa är för övrigt klockrena! Familjen Cratchit består såklart av Kermit och Miss Piggy som frugan samt en salig blandning av grodor och grisar. Tiny Tim är en liten mini-kermit med krycka.
Fred och Scrooge, Fan och hans forna kärlek Belle spelas av människor medan de flesta andra är muppar. Marleys spöke är här bröderna Jacob och Robert Marley som gestaltas av Statler och Waldorf, ni vet de där surgubbarna som sitter uppe på en balkong och klagar på allt. Denna version är otroligt julig och trevlig, samt rolig men ändåkänslosam.

4 - Mickey's Christmas Carol - Musse Piggs julsaga 1983
Denna är en version som de allra flesta nog har sett och en av de mest kända där karaktärerna spelas av Disney-figurer. Scrooge spelas såklart av Joakim von Anka vilket är självklart då han som original heter Scrooge McDuck, Carl Barks skapade alltså denna figur med Ebeneezer Scrooge som inspiration. Många menar att han utgick från Reginald Owens Scrooge från 1938-versionen.

Marley spelas lustigt nog av Långben/Goofy, vilket är skojigt men... Hade inte det passat bättre med von Ankas ärkefiende Flintheart Glomgold/Guld-Ivar Flinthjärta? Men Långben funkar ju alldeles utmärkt såklart. En tanke bara.
Musse och Mimmi spelar herr och fru Cratchit med en hel drös med mus-barn. Fred spelas av Kalle Anka och Belle av Kajsa.
Denna version lyckas få in alla viktiga moment på ett fantastiskt sätt med både värme och humor trots att den bara är 26 minuter lång. Denna Scrooge är klart en av de bättre då han är gestaltad av en av Världens mest kända snåljåpar som dessutom har en riktigt schysst skotsk accent om ni som jag har sett den icke-dubbade versionen där Alan Young ger rösten till Scrooge. I annat fall är det John Harrysson som ger rösten till Joakim von Anka. Detta är en version som alla borde se! Fantastisk!

3 - A Christmas Carol 2009
Så har vi den senaste versionen som säkert de allra flesta har sett, Robert Zemeckis (Vem satte dit Roger Rabbit, Forrest Gump och Tillbaka till framtiden-trilogin mfl) En Julsaga från 2009. Denna är en av mina favoriter tack vare att den är mycket trogen originalberättelsen samt att man med hjälp av dagens teknik kunnat skapa riktigt häftiga spöken!

Den bästa Jacob Marley enligt mig!
När jag fick höra att Zemeckis skulle göra sin version så blev jag såklart väldigt förväntansfull. Jag hoppades på en spelfilm och hoppades att man skulle ha med någon fantastisk skådis som kunde göra Scrooge, kanske Jack Nicholson eller någon annan som skulle vara genuint läskig som Ebeneezer Scrooge men som samtidigt skulle göra en perfekt snäll Scrooge.

Men så blev det en datoranimerad version med Jim Carrey i rollen som Scrooge, men även i rollen som Ghost of Christmas Past, Ghost of Christmas Present och Ghost of Christmas Yet to Come. Gary Oldman gör rollerna Bob Cratchit, Marleys spöke och Tiny Tim. Även flera av de andra  skådespelarna gör flera roller. Varför man väljer att göra på det viset fattar jag inte, men det gör ingenting för det funkar ju faktiskt ganska bra! Gary Oldman är riktigt bra! Vad gällande Scrooges utseende som frågar jag mig varför han ser ut som en insekt med löjligt lång näsa och haka när de flesta andra i filmen ser mer eller mindre mänslika ut. Men även detta är okej då det ju faktiskt funkar. Som sagt så är filmens effekter helt fantastiska och man gör en mycket fin tolkning av Dickens berättelse.

2 - A Christmas Carol - En spökhistoria 1984
Denna version har enligt mig den bästa Scrooge-skådisen, George C Scott! Han var en fantastisk skådespelare (Patton - Pansargeneralen, The Changeling och Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb) som kunde spela både onda och goda människor samt att han hade en skön raspig röst som han använder på ett mycket bra sätt. Han gapar och skriker inte, vilket är bra, för det behöver han ju inte med den coola rösten. Det är verkligen en fröjd att se honom som Ebeneezer Scrooge. Marleys spöke, spelad av Frank Finlay, är ganska bra med sin coola röst och döda ögon.
George C Scott var, som sagt, en fantastisk skådespelare som kunde göra ett klockrent genomförande utan att ens säga något. Jag syftar på scenen där han ser sitt unga jag möta fadern. Kolla hans blick mot sin gamle far, gubben som aldrig accepterade Ebeneezer då modern dog i samband med Ebeneezers födelse, samma sak som hände med hans älskade syster Fan när Fred föddes. Denna film gör att man får veta varför Scrooge blivit som han har blivit, att han egentligen inte är någon ond människa, utan snarare en person som byggt upp en fasad. Slutscenerna när Scrooge blivit snäll är otroligt bra och gripande. Helt klart en av de bästa versionerna med den absolut bäste Ebeneezer Scrooge!

1 - Scrooge - Andarnas natt - 1951
Så har vi nu kommit till den bästa versionen av Dickens klassiker! Varför jag tycker att denna version är bäst är bland annat pga att den går steget längre med flera punkter i berättelsen. Scrooge spelas av Alastair Sim som är en av de bästa som någonsin har spelat rollen.
Marleys spöke, spelad av Michael Hordern är väl kanske inte så lysande då han mest är som en teaterskådis som slår sig för pannan när han blir förtvivlad.
Så kommer vi till de scenerna som går steget längre än originalberättelsen, vilket bara är bra. Här får vi verkligen känna hur mycket Scrooge älskade sin syster. Den äldre Scrooge som är osynlig för Fan och den yngre Scrooge utbrister glatt "Fan!" när hon kommer in genom dörren, men hon går såklart rakt igenom honom fram till den yngre Scrooge. Hjärtskärande är det och mer blir det när vi får se Fan på sin dödsbädd. När hon tar sitt sista andetag hörs barngråt. Det är lilla Fred...
Sedan kommer scenerna där Scrooge möter Marley och hur de blir riktiga skitgubbar. Vi får även se Jacob Marley på sin dödsbädd.

Bob Cratchit: Mr. Scrooge?
Ebenezer: I'm busy.
Bob Cratchit: Well, it's about Mr. Marley, sir! He's dying!
Ebenezer: Well, what do you want me to do about it? If he's dying, he's dying.

 
Scrooge går ändå och tittar till honom och det är då han säger sina sista ord till Scrooge: Wrong...we were wrong.  Save... yourself...
Familjen Cratchit är fantastisk och alla barnen är så tacksamma trots fattigdom och elände.
Det bästa på hela filmen är Scrooges återfödelse som snäll! Som i de andra versionerna så tror alla att han har blivit skvatt galen vilket blir ganska roligt. Hans hushållerska Mrs Dillbert blir skräckslagen då hon attackeras av denna stolle men lugnas snart då hon får julbonus och löneförhöjning.
Jag älskar Scrooges kommentar i slutet på filmen:
I don't deserve to be so happy. *skrattar* can't help it!

Dessa åtta är de bästa versionerna enligt mig. Håller ni med mig eller är jag ute och cyklar? Kommentera gärna!

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar