Leta i den här bloggen

fredag 23 november 2012

De dödas besök vid julottan

Som jag nämnt tidigare så arbetar jag på ett äldreboende och i dag när jag jobbade så läste jag ur en bok som handlar om en liten flicka och hennes familj under 1800-talets Närke, tyvärr kommer jag inte ihåg just nu vad boken heter). I det kapitlet jag läste utspelade sig under julen och jag läste med förtjusning om julottan. Eller... Inte julottan i sig utan natten innan de tog sig till kyrkan klockan fem på morgonen. Fadern i familjen hade strött ut halm på golvet där hela familjen skulle sova. Enligt gammalt skrock så var natten till julottan den natten som de döda kom tillbaka till sina bostäder, därför lämnade man alla sängar lediga om de döda skulle vilja övernatta.
Tänk om man levde då... Och upptäckte att någon verkligen hade sovit i sin säng, natten till julottan...

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar