Leta i den här bloggen

onsdag 3 oktober 2012

Spökskeppet Caleuche

För drygt ett år sedan skrev jag ett inlägg om spökskepp där jag nämnde Den flygande holländaren och Lady Lovibond. Nu har jag råkat stöta på ett annat spökskepp, Caleuche, som håller till i Chile.

Jag satt härom dagen och spanade efter kommande skräckfilmer på den fantastiska sidan upcominghorrormovies.com (rekommenderas till alla skräckälskare) och hittade då en chiliensk film som ska komma senare i höst som heter just Caleuche. Filmen handlar om en ung kvinna som lider av en mystisk sjukdom som måste resa till en mystisk ö i Sydamerika, en ö där myter och verklighet inte har skillnader.

Caleuche är enligt chilenska legenden är ett stort spökskepp som seglar på havet runt Chiloé Island som är en liten ö utanför Chiles kust om nätterna. Skeppet beskrivs som en varelse som är medveten och kännande. Fartyget känns igen som ett vackert och vitt segelfartyg, med tre master, fem segel vardera, alltid fullt av ljus och med ljudet av festlighet ombord. Spökskeppet är också känd för att kunna navigera under vattnet, precis som Den flygande holländaren.

Caleuches besättning består av drunknade som förs på fartyget av tre mytologiska figurer, Sirena Chilota, Pincoya och Picoy, som påminner om sjöjungfrur. Väl ombord på skeppet sägs det att de drunknade kan återuppta sitt liv som det var innan de dog, men de kan aldrig lämna skeppet...

/Markus

Än så länge finns det ingen trailer som har engelsk eller svensk undertext, men man hajar ju ganska bra ändå efter informationen jag har givit er. 
Här har ni trailern till Caleuche:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar