Leta i den här bloggen

tisdag 16 oktober 2012

Berättelse från bloggläsare - Prostgården

Prästgårdar är klassiska spökmiljöer och i Värmland finns en prostgård som inte gör undantaget. Där bor en tjej som heter Elna som gärna vill dela med sig lite av vad hon har varit med om./Markus

Anders Fryxell 
7 februari 1795 -21 mars 1881, 
svensk historiker, skolman och kyrkoman. 
Tjena! Jag heter Elna och är 14 år och bor med min familj, mamma pappa och en storebror. I maj 2012 blev en mycket betydelsefull affär klar, vi hade köpt ett hus! Men det var inte vilket hus som helst, utan en gammal prostgård. (1) En gång i tiden bodde Anders fryxel här, han som skrev Värmlandsvisan. (2)

När vi kom hit första gången kände vi en röklukt som var liksom blandad med någon slags parfym. Vi städade huset och allt som hör till, väggar, tak, golv, ALLT! Tillslut försvann röklukten och "parfym" doften/stanken. 

Jag har alltid trott på övernaturliga saker så jag ställde mej framför spegeln och viskade:
-snälla om det finns något, låt bli mig! För jag är så rädd! 

Jag har aldrig varit med om något... (som tur är ;p)

Min bror går i musikskola en timme bort (typ sex mil) så han bor där och kommer hem så sällan det bara går. En fredagnatt sov jag hos en kompis. Kvällen innan hade vi haft invigningsfest för vårat nystartade bed & breakfast så det stod ett el-piano på hallen utanför mamma och pappas rum. Runt kl 05.00 vaknade de av att någon satt och spelade på pianot, inte bara att någon tryckte på tangenterna, det var någon som satt och spelade en melodi!

Både mamma och pappa trodde att det var "Brickan" som kommit hem och skulle busa lite. Plötsligt slutade pianomusiken spela. Mamma och pappa blev förvånade men stannade ändå kvar i sängen. Efter någon minut började det igen, mamma och pappa skyndar på med kläder och jämt när de ska gå ut slutar det. När de kommer ut är ju självklart ingen där!!! Ingen, förutom min katt Pelle, som satt och såg alldeles nyvaken ut.


Jag sa till mamma att det finns demo på pianot som kanske pelle hade kommit åt. Men mamma lyssnade igenom alla, ingen av dessa demon var likt den melodi de hade hört.
Vi tror att det är Anders fryxel som spelade på pianot.

Sen en annan grej, som jag inte har nån aning om det har med spöken att göra, är att Pelle brukar gå runt och sätta sig på olia ställen och bara jama upp mot väggen eller bara i luften. Nu när jag skriver detta sitter jag på golvet i köket, under hela tiden jag har skrivit har Pelle gått runt och jamat förutom de sista fem minuterna då han suttit bredvid och bara stirrat på mig.

/Elna 14 år, Sunne




1. Prost är inom Svenska kyrkan en hederstitel som biskopen enligt sedvanerätt kan tilldela förtjänta präster. Den fullständiga titeln är prost honoris causa (latin).

2. Sångspelet "Värmelandsflickan" där den kända sången Ack Värmeland, du sköna, du härliga land ingår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar