Leta i den här bloggen

tisdag 25 september 2012

Tips på svenska skräckfilmer

Usch och fy
Nu kommer ni ju visserligen att bli en smula besvikna, men jag måste ändå ta upp det faktum att filmsverige har producerat förfärligt lite övernaturliga skräckfilmer, eller spökskräckisar som jag brukar kalla dem. Visst, det finns en del, men det är få som jag kan rekommendera till lördagskvällen. Eller få... Faktiskt bara en!

Många av de senaste årens filmer i denna genren är lågbudjet-filmer, vilket såklart inte behöver betyda att de är usla filmer, men det är ju oftast inte såna filmer vi vill ha. Vi vill ha bra och välgjorda skräckfilmer!
Fy och usch

Jag tänkte skriva ett inlägg om svenska skräckfilmer i våras och började då med att titta på Strandvaskaren från 2004. En strandvaskare var inom folktron en drunknad person som gick igen. Till dessa hörde döda sjömän som aldrig blivit hittade eller flutit i land och därför ej heller fått en kristen begravning. När det stormade kunde man höra deras osaliga andar gasta utifrån havet. Såklart hade filmen så gott som ingenting med denna typ av spöken att göra. Filmen var urusel trots att Kjelle Bergquist medverkade och jag lade detta svensk-skräckfilm-projekt på is...

En tid senare provade jag en annan svensk skräckfilm, Psalm 21 från 2009 som verkade vara en film som kanske kunde vara något att hänga i julgranen, men pilutta mig... Skådespelet var förfärligt! Effekterna är av den sorten som skolungomar själva kan göra hemma på sin dator. Trams helt enkelt!

Men vad var nu denna enda film jag hade att tipsa om? Jo, det är ju såklart våran fantastiska kultskräckis Besökarna från 1988 med Sveriges coolaste skådespelare - Kjell Bergquist i huvudrollen!

Frank är mitt uppe i karriären. Han arbetar på en reklambyrå och har just snubblat över århundradets konto. Han köper ny bil och en drömvilla på landet åt sig och sin fru Sara (Lena Endre) och deras två barn. Men de hinner knappt flytta in i det nya huset förrän märkliga och skrämmande saker börjar hända. Är dom verkligen ensamma i huset ... eller finns det någonting annat - något okänt där också?

Denna skräckfilm med en del kompiska inslag är skapad av bröderna Ersgård, Joakim Ersgård regisserade och skrev manus tillsammans med sin bror Patrick Ersgård som även spelade brevbäraren. Varför filmen fått sin kultstatus beror säkert på att denna genre är så pass ovanlig  Sverige och är det fortfarande, samt att Kjell Bergquist är en mycket folkkär skådespelare. Om ni inte har sett Besökarna så tycker jag att ni borde ge den en chans!

/Markus

För er som inte orkar gå till filmbutiken finns här Besökarna i sin helhet på youtube:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar