Leta i den här bloggen

fredag 3 augusti 2012

The Baby Monitor


När jag skrev inlägget om skräckfilmsklychor så nämnde jag den praktiska men ack så läskiga "Baby Monitor". Anledningen till varför jag åter kommer in på denna mojäng är att jag i helgen var på finmiddag hos min lillasyster som har en fantastisk pojk på åtta månader, jag upptäckte vid detta besök, till min skräckblandade förtjusning, att syrran äger en babymonitor!


Denna makalösa manick har kommit att bli en klassiker i dagens skräckberättelser. För er som inte riktigt har koll på vad en babymonitor är så ska jag nu förklara med hjälp av barntrygghet.se
"Med en babyvakt/babymonitor har du alltid full koll på ditt barn, dygnet runt. En babyvakt ger dig som förälder möjlighet att övervaka ditt barn trots att ni befinner er på håll från barnet. Via t ex en trådlös kamera kan du hålla koll på Ditt barn!"


Men hur kan då en så praktisk sak bli så otäck då? Jo, om du frågar oss skräckfilmsnördar så kan är det ju bara att ta ett exempel, här har vi babymonitor-scenen från Insidious (2010):



Rösten som Renai hör i babymonitorn säger: "I want it. Give me it! Give me it! I want it! I want it! NOW!" När hon sedan berättar om detta för maken John så säger han:
"Det var säkert bara nån radiostörning som den hade plockat upp. De där prylarna plockar upp andras signaler hela tiden." 

Denna förklaring är inte alls så dum om man jämför med andra filmers förklaring till övernaturlig aktivitet. Idén med att se det läskiga i en babymonitor kommer av att det ibland på en del av dessa produkter förekommer störningar från andra sändningsprodukter, till exempel andra babyvakter, sladdlösa telefoner och mobiltelefoner m.m. Men när "det andra" ljudet låter mer eller mindre som ett budskap så börjar saker och ting bli lite läskiga. Eller när det låter som att den främmande rösten tycks prata med barnet

Ett exempel på sistnämnda hittade jag i detta spännande inlägg som jag hittade i ett forum någonstans på nätet. Jag har fritt översatt från engelska:

Min fru och jag har bott i vårt hus i snart sex år och ingen av oss har aldrig funderat särskilt mycket på spöken eller andra övernaturliga saker. Den enda "övernaturliga" vi har varit med om är de gångerna då katten betedde sig underligt och satt och jamade ivrigt mot taket.


För fyra månader sedan föddes vår lilla dotter och det var då som underliga saker började att hända.


Vi har en Babymonitor som även har en infraröd kamera och efter att ha använt denna i ca fem veckor så lade jag märke till något. Jag bara sneglade mot skärmen i förbifarten och kunde då svära på att jag såg något svischa förbi spjälsängen. Jag rusade upp till dottern då jag trodde att det kanske var en inbrottstjuv, men där var allting frid och fröjd. Jag lämnade denna händelse åt sidan och såg det som en naturlig reaktion från min sida, inget fick ju hända mitt barn.


När jag nämnde detta för min fru fick hon kalla kårar, hon berättade att hon vid några tillfällen när vår dotter hade börjat gnälla så hade hon hört någon hyscha henne. När hon hade tittat efter så var det ingen där, men hon kunde svära på att hon hade hört en mansröst viska "sshh" när vår dotter varit påväg att börja gråta. Hon blev lite ställd av detta men lugnade sig själv med att det ju faktiskt kunde vara störningar.


Nu till den märkliga saken som hände härom natten, det som fick mig att skriva i detta forum. Den kvällen hade det tagit evigheter att få dottern att somna. Jag och min fru gick och lade oss omkring midnatt och det var då som dottern började på att snyfta, vi gav henne nappen och efter en stund så somnade hon om men vaknade efter bara två minuter. Jag var då precis påväg att lägga mig i sängen och sa till min fru, "Åh nej, vilken natt det här kommer att bli...". Just då hörde vi båda "sshh, sshh" från babymonitorn. Dottern slutade snyfta och började istället att skratta till lite för att sedan somna om.


Vi sprang båda upp till barnkammaren för att se om vi hade en inkräktare i huset. Men det var ingen där.


Om det bara hade varit en röst vi hört så hade vi nog bara tolkat det som radiostörningar, men det var hennes skratt som fick oss att ana annat, det var just på detta sätt som hon alltid skrattade när vi kom in på mornarna för att väcka henne. Det var som att någon hon kände kom in för att trösta henne...


Är det möjligt att avlidna släktingar kan komma och hälsa på? Jag frågar detta då det vara dröjde några veckor efter min frus pappa hade dött som våran katt började bete sig märkligt. 
Jag och min fru skojade om att det säkert var hennes far som katten hade sett. Efter denna episod så undrar vi om det kanske var just precis så det var...


/Anonym

Då jag själv har jag sett alldeles för mycket skräckfilm för att ens våga skaffa mig en babymonitor om jag hade ungar. Då hade jag hellre tittat till dem lite då och då. Min lillasyster är tydligen 100 gånger mer modig än storebror, vilket bara kan betyda en sak, det är hon som får följa med när jag eventuellt drar ut på spökjakt!

/Markus

1 kommentar:

  1. Jag måste bara berätta för dig att jag avgudar din blogg. Jag ligger i stort sett varje kväll och läser den innan jag ska sova, vilket ofta resulterar i att jag somnar skräckslagen och uppstirrad :) ! Men det är en spännande känsla att få läsa om allt du skriver om. Tack vare ett inlägg du skrivit om Insidious så beställde jag hem den, och den kom i brevlådan idag. Har precis tittat på den och det blir att rulla in sig som en burrito i täcket snart för att hålla onda makter borta :) Till och med killen är skräckslagen nu, vilket i stort sett aldrig förekommer (han är inte så lättskrämd). Han är mer typen som suttit ensam i sin mammas sommarstuga ute på landet och kollat skräckfilmer själv. Jag har beställt hem en hel del andra filmer som du pratat om i din blogg, filmer som jag kanske inte skulle kommit på att se om du inte skrivit om dom.. Hoppas dom är något att ha nu då... :) Summan av kardemumman är väl helt enkelt att jag beundrar ditt arbete och allt tid som du lägger ner på bloggen, och jag hoppas att få lösa mycket mycket mer inlägg av dig! Tack för en fantastiskt intressant och spännande blogg som har lett till många sköna rysningar sena kvällar. SLUTA INTE SKRIVA! Keep up the good work! / Alex

    SvaraRadera