Leta i den här bloggen

onsdag 15 augusti 2012

Hans Arnold

Jag äger av någon anledning en bok skriven av Dan Höjer, en barn & ungdomsförfattare som tror att han kan skriva bra berättelser. "Svenska Spökhistorier" heter boken där herr Höjer berättar tio spökhistorier som han själv har hittat på utifrån tio svenska spökplatser. Jag var 17 år när jag skaffade denna bok 1998, vilket kanske är på gränsen till vad man brukar räkna som ungdom, men denna bok är skräp! Jag skulle kunna ha suttit på en gammal kyrkogård och läst boken och ändå inte blivit rädd, kanske bara ruskigt irriterad. En detalj i en av böckerna som jag retat upp mig på är i den femte berättelsen "Kaffe med döden" där vi får ta del av en gammal tant som reser sig ur sin grav. Höjer beskriver händelseförloppet:

"Upp ur graven klev en svartklädd dam. Hon verkade nästan sväva fram, med hucke framför ansiktet och knyckiga rörelser."

Inte illa, låter nästan lite... Nä, vänta nu... Huckle FRAMFÖR ansiktet? Måste kolla upp vad ett huckle är för nu är jag förvirrad... Vad säger wikipedia? "Huckle - Huvudduk (huvudkläde) är en huvudbonad som täcker håret, en varierande del av huvudet utom ansiktet och ibland halsen. Ibland knyts huvudduken under hakan." Låter som en klassisk "påskkärringutstyrsel" enligt mig så har man satt huklet framför ansiktet så får man nog göra om innan det händer en olycka. 

Rätt slarvigt av Höjer, dock räddas en hel del av Hans Arnolds iiustrationer. Bilden till höger är Arnolds egen tolkning av damen som Höjer beskriver. Lyckligtvis var inte Arnold ett stolpskott utan gjorde en egen spöktant (utan huckle) som är betydligt mer otäck.

Hans Arnold avled den 25 oktober 2010
85 år gammal efter en lång tids sjukdom.
 
Jag tror att de flesta av oss någon gång har sett Hans Arnolds verk då dessa har kunnat setts i veckotidningar, serietidningar, skivomslag, barn & ungdomslitteratur m.m. 

Mest känd blev han som "skräcktecknare" efter att under åren 1954-79, ha tecknat "Veckans Chock" i Vecko-Revyn. Typisk för Hans Arnolds teckningar är att han lyckas få de mest vardagliga föremål att se spöklika och skräckinjagande ut, samtidigt avbildar han barn på ett mycket älskvärt sätt. Kvinnor återgestaltas ofta på ett sexualiserat och konservativt vis.
 

"Mucklor"
Jag är ingen konstkännare precis, men om jag skulle ha konst här hemma så skulle det vara något av Hans Arnolds verk. Jag liknar honom lite vid en skräckvariant av Sven Nordqvist som skrivit och illustrerat Pettson-böckerna. Varför denna bisarra liknelse? Jo, båda använder sig av små detaljer och figurer i sina verk som ligger utanför själva huvudobjektet i bilden. Nordqvist har sina små "mucklor" medan  Arnold har mängder av skräckinjagande detaljer i sina illustrationer.

/Markus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar