Leta i den här bloggen

lördag 18 augusti 2012

Ed & Lorraine Warren + "The Amityville Horror"

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article20705892.ab?teaser=true
Gång på gång när jag letar efter intressanta fall av spökerier i USA så dyker paret Warren ständigt upp. Senast nu för en liten stund sedan då jag ville titta närmare på den hemsökta dockan "Annabell" så har visst herr och fru Warren varit där och lagt näsan i blöt. Ed och Lorraine Warren är USA mest kända spökjägare och har, som sagt, varit inblandade i en rad olika kända fall av spökerier i USA.

Jag har funderat fram och tillbaka om jag ska nämna dessa eller ej. Det handlar lite om det som flera tror, att de var ett par bluffmakare! Visst, jag brukar inte fundera så mycket på huruvida saker och ting är sant eller inte, men i detta fall så kan jag inte låta bli, och jag är inte ensam. Det som får mig att tänka låga tankar om dessa är deras inblandning i "Amityville-fallet". Amityville? Kanske har ni hört talas om skräckfilmerna om Amityville (svenska titeln var "Huset som Gud glömde". Säkert har ni då noterat att berättelsen bygger på verkliga händelser.


Njae... De verkliga händelserna ska jag berätta om nu, och de har litet fokus i filmerna. mest bara en detalj för att höja skräckstämningen....

Berättelsen bygger på ett av USA mest omtalade mordfall som ägde rum i Amityville på 112 Ocean Avenue natten till den 13:e november 1974. Den natten då Ronald DeFeo Jr. sköt ihjäl hela sin familj medans de låg och sov. Alla i familjen hade de blivit skjutna med ett gevär av märket ".35 caliber lever action Marlin 336C" omkring klockan tre på morgonen. Föräldrarna hade blivit skjutna två gånger medans syskonen blev skjutna med varsit skott. Mamman Lousie och Allison var de enda som hade vaknat till innan de blev ihjälskutna. Familjen ligger begravd på Saint Charles Cemetery i Farmingdale, New York.

Det skräckfilmerna om "Amityville" handlar om är familjen Lutz som året efter mordfallet. I december 1975 flyttade George och Kathy Lutz med deras tre barn in i huset. De påstod att de blivit terroriserade av paranormala fenomen som skapats av huset. Visst, kanske är deras berättelser sanna, men jag vet inte... Fantastiska spökhistorier är det ju i alla fall!

Vad som gör mig så less när det gäller spökhuset i Amityville är hur denna spökerihärva har gjort att det verkliga mordfallet mer eller mindre har glömts bort, därför vill jag sätta ner foten en sväng för att få folk att fatta vad som var den verkliga "Amityville Horror".

Mordoffrena var Ronalds far Ronald DeFeo, Sr., mamma Louise DeFeo och hans yngre syskon Dawn 18 år, Allison 13 år, Marc 12 år och John Matthew 9 år gammal. 
Familjen Defeos begravning
För mig är det ganska smaklöst att man använder morden som verktyg för att skapa snaskiga spökhistorier och det är två år efter mordfallet som paret Warren kommer in i bilden. Natten till den 6:e mars 1976 gjorde paret Warren ett besök i huset på  112 Ocean Avenue i Amityville, med sig hade de ett tv-team från "Channel 5 New York". Bland alla de fynd som gjordes så var det som var mest anmärkningsvärt fotot på en  "demonpojke" med lysande ögon. 

En annan anledning till varför jag tar upp Ed och Lorraine Warren är för att James Wan som gjorde Insidious ska göra en film där paret medverkar. Filmen  The Conjuring kommer på vita duken i USA under 2013 och ska komma att handla om familjen Perron och deras hemsökta hus i New England under 70-talet.
Patrick Wilson och Vera Farmiga som Ed och Lorraine Warren. 

Vilka är då Ed och Lorraine Warren? Ed Warren (7 Sep 1926 – 23 Aug  2006) var demonolog, författare och fd polis. Lorraine Warren (31 jan 1927-) är proffessionell clairvoyant och medium. 

Lorraine träffadeEd när de var ii tonåren. Ed var vaktmästare i en biosalong som Lorraine besökte vid ett tillfälle.Enligt Lorraine så visste hon redan den kvällen att Ed skulle bli den hon skulle gifta sig med

1952 grundade paret New England Society for Psychic Research. Tillsammans författade de många böcker om det paranormala och sina egna privata undersökningar av hemsökta platser och annat. De påstod sig ha undersökt över 10000 ärenden under sin karriär..

Lorraine är idag 85 år gammal och bor kvar i parets hus i Connecticut och är ibland med lokala framträdanden där diskussioner kring övernaturliga fenomen tas upp.

Sådär ja, nu ska jag hitta mer info om den där hemsökta dockan "Annabell" och så kanske information om familjen Perron som James Wans film ska handla om. 

/Markus

2 kommentarer:

  1. Enligt Ed Warren hade dom ingen aning om Defeo familjen var mördad ett år innan.

    Det finns en intervju med dom på YouTube och han säger själv dom visste inget om morden...
    Ed and Lorraine Warren: Amityville Horror Pt 1
    Copy och paste i YouTube...

    Tack för sidan !!! Och jag håller med om Defeo familjen, dom är i bakgrunden bara...

    SvaraRadera
  2. Varför mörda?
    //Amanda

    SvaraRadera