Leta i den här bloggen

onsdag 18 juli 2012

Värjan på Sperlingsholms slott

Jag vill med min blogg förmedla olika berättelser om spökerier och vill sällan/aldrig slå hål på dessa berättelser, dvs, ifrågasätta dem, men i detta fall så känner jag att jag måste.

En folkberättelse, folksaga eller en folksaga kan ha blivit hörd för mycket längesen och har sedan förmedlats från mun till mun genom tiderna, lite som den klassiska "Viskleken", vilket innebär att berättelsen förändrades, detta handlar ofta om att dessa berättelser som kom från det enkla folket som säkert varken kunde läsa eller skriva samt att de var mycket vidskepliga.


I detta fall har en berättelse fortsatt med samma projekt ända in i dessa dagar, men istället för "mun till mun" så handar det nog mer om "copy/paste" där ingen verkar ha brytt sig om att dubbelkolla om saker och ting stämmer.
Peter Tordenskjold med värja i hand,
kanske är det just denna värja som sägs finnas på slottet?
Så här lyder berättelsen enligt de flesta källorna på nätet:



"Slottet av sten i nyantik stil är uppfört 1812 i två våningar med två envåningsflyglar. Sperlingsholm grundades 1650 av friherre och generalmajor Caspar Otto Sperling, tillhörde 1748-1833 friherrliga ätten Wrangel och kom 1866 genom köp till kammarherre C J Kuylenstierna. Gården övertogs av ryttmästare W Kuylenstierna. 
En mystisk karolinsk värja har gett upphov till åtskilliga spökhistorier på slottet. Peder Tordenskiold en danskamiral duellerade med överste Jacob Axelstael och dödades av ett värjstick i hjärtat. Amiralens egen värja hamnade så småningom på Sperlingsholm där den tillhör en vapensamling. Men värjan lever sitt eget liv, flyttar sig på väggen och kan börja sväva i luften. Det är Tordenskiolds hämndgirige ande som tar den i besittning och de gäster som har flyttat värjan från dess plats har blivit ihjälstuckna. 
Det sägs att amiralen vägrar släppa taget om sitt vapen efter sin död. Denna värja hänger som en väggprydnad här och tydligen vilar en förbannelse över den. Amiralen skall enligt sägnen uttalat förbannelsen att den som någonsin försöker bemästra hans värja skall gå samma öde till mötes som honom själv samtidigt som han sade till Jacob Axelstael innan döden tog han att de skulle en vacker dag synas i helvetets avgrund."

Det var ganska längesen jag hörde talas om den mysiska värjan på Sperlingholms slott i Halmstads kommun, jag tyckte den lät mycket intressant och ville såklart visa er värjan och berättelsen bakom. Jag tänkte göra som så att jag ville lägga in schyssta bilder på värjan och skriva ner bakgrundsberättelsen, men redan här blev det problem... Inga foton finns på denna värja, jag har sökt på flera olika med olika sökord utan att hitta värjan. Däremot finns det en hel drös med bilder på slottet, vilket inte är så konstigt.

Nåja, kanske skulle man ta och kolla upp figurerna som nämns, jag började att söka efter denna Peder Tordenskiold då det ju är hans värja denna berättelse handlar om. Då detta inte handlar om uppsatsskrivning så tycker jag att det är helt okej att använda sig av Wikipedia vilket jag gjorde och hittade då denne amiral som faktiskt hette Peter Tordenskjold och var inte alls dansk utan var född 28 oktober 1690 i Trondheim, dvs Norge! Nåja, det är väl kanske inte ett gigantiskt fel, men med tanke på hur lätt det är idag att hitta information om saker och ting så är det allt lite fånigt.

Enligt Wikipedia-artikeln om Tordenskjold så var han en stor hjälte och legend i Danmark och Norge. Många sägner - sanna som osanna - frodas om hans storhet, vilken framgår inte minst av att han besjungs i barnsånger, till exempel Jeg vil synge om en helt. I Danmark finns en förening vid namn Selskabet Danske Tordenskiold-venner, som fortfarande bland annat firar hans födelsedag.
Så kanske är det inte så konstigt att även denna berättelse har uppkommit, men frågan är hur? Finns amiralens värja på slottet?

Idag ägs slottet av släkten Kuylenstjerna och då jag har svårt att hitta någon seriös hemsida om slottet så antar jag att det inte är öppet för allmänheten.

Om värjan verkligen finns på slottet så är denna berättelse fantastisk, i annat fall så är jag skeptiskt. Om någon där ute vet mer än den snåla infromationen som finns på nätet så får ni gärna berätta! 

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar