Leta i den här bloggen

onsdag 4 juli 2012

Titta vi spökar - House

Om man som jag är född i början av 80-talet, eller kanske i slutet på 70-talet och gillar spökerier, skräckfilm och nostalgi så minns man kanske "Titta vi spökar-filmerna". Själv växte jag upp med den andra och tredje filmen och såg inte den första och den fjärde förren i vuxen ålder.


För er som inte känner till denna B-filmsserie så ska jag nu berätta för er. Första filmen i House-serien (originaltiteln som inte ska förväxklas med tv-serien) visades på vita duken 1986.


Filmen handlar om författaren Roger Cobb spelad av 80-talsikonen William Katt som efter sin son Jimmys försvinnande flyttar in i hans faster gamla hus för att få vara ensam och skriva på sin nya bok som ska handla om Rogers upplevelser i Vietnam. Efter ett tag börjar det hända underliga saker i huset...


Filmens uppföljare från 1987 är fristående och är min stora favorit då den innehåller spöken, zombies, en gnutta western, skön humor och en fantastisk cameo av Skål-hjälten John Ratzenberger.


Jesse som håller på med släktforskning flyttar in i sitt föräldrahem som mest liknar ett gammalt spökslott och upptäcker att hans döde gammelfarfar, Gramps, var en westernskurk som stulit en värdefull kristallskalle med magiska krafter. Jesse, tillsammans med sin kompis Charlie bestämmer sig för att öppna gamle Gramps grav, där kristallskallen också ska ligga...

Den tredje filmen från 1989 är till skillnad från de andra filmerna som är av genren skräckkomedi en skräckfilm. I denna film möter vi mördaren "Meat Cleaver Max" som arresteras och blir avrättad i elektriska stolen. Efter avrättningen börjar Lucas McCarthy, spelad av skräcfilm-ikonen Lance Henriksen, kriminaldetektiven som satte dit honom att börja se hemska syner. Saker händer runt detektiven och snart inser han att mördaren har kommit tillbaka från de döda.


Den fjärde filmen från 1992 såg jag faktiskt för bara ett par månader sedan och räknas som seriens sämsta, men för oss som gillar de andra filmerna så tror jag ändå att vi finner en gnutta glädje i denna sista "Titta vi spökar-film", det gjorde åtminstone jag.

Denna film är den enda uppföljaren som knyter an till den första filmen, fast bara lite...Roger Cobb (huvudkaraktären från första filmen) omkommer i en bilolycka och hans familj tvingas flytta in i samma hus som hemsökt honom i många år. Familjen börjar snart uppleva skrämmande och oförklarliga fenomen...

Jag väljer att bara berätta lite om filmerna då jag är allergisk mot "spoliers", dvs när folk berättar om filmens viktiga moment, exempelvis slutet innan vi ens hunnit sett filmen. För er som är unga och/eller kanske inte känner igen dessa filmer så vill jag säga att dessa är guldklimpar ibland alla de fulsnygga B-filmerna som finns där ute. 

/Markus

Fantastiska Youtube! Här är första filmen i sin helhet:


3 kommentarer:

  1. Tycker väldigt mycket om din sida, som vinner mycket på att vara blandad- fakta och myt och bra klipp! är en 31-årig tjej, så sidan tilltalar många olika personer trust me!
    keep it up!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men åh så glad jag blir! Tack för detta! :)

      /Markus

      Radera
  2. En fråga har du alla filmerna? och i så fall är dem med svensk text? för om du nu har alla och det är svensk text hade det varit väldigt skysst om du kunde ladda upp dem på exempel Tanka Fetast :) för har letat som en dåre efter 3 och 4 men svensk text men dem finns inte plus att dem finns inte att köpa längre :( men du kan ju skicka mail som svar till kennybjork@gmail.com

    SvaraRadera