Leta i den här bloggen

söndag 8 juli 2012

Spöken i Källaren


Om jag inte minns min barndom alldeles fel så tror jag att den första spökhistorian jag fick höra en kort berättelse som min moster berättade för mig. Jag minns inte hur gammal jag var, men tillräckligt ung för att uppskatta detta mästerverk. Hon berättade om ett spöke som bodde i en källare som hade så ont i sitt ben... Han gnällde och klagade... Aj mitt ben...Aj mitt ben... AJ MITT BEN!!! Iiiii!!! Lille jag drabbades av skräckblandad förtjusning och ropade säkert "igen! Igen!".

Källaren är en klassisk spökhistoriemiljö och kan vara läskig om det så är källaren i ett gammalt slott eller källaren i ditt hus. Ett av våra mest kända lakanspöken, Laban bor i slottet Gomorronsols källare. Men även i riktiga slott och herrgårdar finns det hemsökta källare. På Österbybruks herrgård sägs det att man kan ibland kan höra spädbarnsskrik i källaren, det tros komma från det mumifierade spädbarnslik som hittades inmurat i väggen där nere.

Sen har vi Ekenäs slott i Örtomta, öster om Linköping som har tillhört den Banérska släkten i 300 år. I källaren ska en elak inspektor en gång ha låst in en hjonpojke, Nisse, som sedan blev kvarglömd där, källarvalvet kallas Nisses håla. Den ihjälsvultne pojken sägs spöka på slottet. Flera personer har försökt öppna det numera igenmurade valvet för att avlägsna hans lik, men de har alla drabbats av olyckor eller svåra sjukdomar och fortfarande finns Nisses kropp kvar i hålan.

/Markus
Erik & Mackan försöker få kontakt med Nisse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar