Leta i den här bloggen

måndag 9 juli 2012

The House Carpenter & The Ghost Lover

Förutom spökisar, skräckfilmer och annat som har med spöken att göra så älskar jag musik och är, som jag nämnt tidigare vis- och folkmusiker. Därför tänkte jag nu presentera två folkvisor som båda har ett spöktema. Den första truddelutten står jag själv för:


The House Carpenter



Den första folkvisan är den gamla engelska balladen The House Carpenter. Som många folkvisor så kan texten variera, men grundstommen ser ut som följande:

Visan berättar om spöket av en man (ibland är denna man djävulen under cover), som återvänder till sin tidigare älskare efter en mycket lång frånvaro och finner henne då med en en annan man. Han lockar henne att lämna sin man och deras barn genom att lova henne många skepp lastade med skatter. Dum som hon är så följer hon med... Kanske blev hon förtrollad, isåfall är hon ursäktad. I många versioner blir hon förvånad över att finna att skeppet inte har en besättning...
Förresten... Känner ni igen melodin? Inte? Jooo, kom igen! Cornelis använde samma melodi till sin klassiker Somliga går i trasiga skor! 


The Ghost Lover



Den andra visan påminner lite om den ovanstående, dock har denna en mer kärleksfull stämmning om än ganska sorglig. Denna visa är det den kanadensiska folkmusiksduon Ian & Sylvia som framför, sången om The Ghost Lover. Jag är inte säker, men jag tror att detta är en irländsk folkvisa då irländarna är kända för sina glada krigssånger och sorgliga kärleksvisor.

Denna visa handlar om en kvinna som ligger hemma i sin säng och känner sig ensam. Hon längtar efter sin käraste som är till sjöss. I visan kommer han och besöker henne på ett egendomligt sätt. Han knackar på hennes fönster och när hon släpper in honom märker hon att han är alldeles kall...


/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar