Leta i den här bloggen

fredag 15 juni 2012

Spökhuset i Norrfly

Om vi stannar upp lite och tänker ut några klassiska "spökhistoriemiljöer" så kommer en del ord upp i tankarna såsom, kyrkogårdar,galgbackar, gamla slott, herrgårdar och... Ödelagda hus kanske?

När jag växte upp i Hemse socken på Gotland så minns jag att det fanns en del hus som stod tomma och jag kommer ihåg ett hus som stod alldeles intill Högbyskolan som var väldigt förfallet och kallades för "spökhuset". Jag minns inte vilken årskull jag gick i när huset revs men jag gick nog kanske i lågstadiet eller kanske i början av mellanstadiet så kanske i slutet på 80-talet. 

Som jag minns det så fick man inte gå in där för lärarna på skolan, men jag visste att en del äldre elever gick dit ändå för att tjuvröka. Idag förstår jag att lärarna förbjöd oss att gå in dit bland annat pga att det var farligt då huset var så förfallet, men då när jag var barn så gjorde detta bara att min fantasi triggades.

För visst är det så, att om vi som älskar spökhistorier bara får höra "hus där ingen bott i på femtio år" så tänker nog många av oss att det spökar där. Vi ställer oss frågor som: Varför har ingen bott där på så länge? Finns det någon mörk historia kopplat till huset? Har folk dött i huset?

Det gamla ålderdomshemmet i Norrfly.
Många av er där ute känner säker till såna hus, som står öde och pga detta fått ett rykte om att vara spökhus, främst från barn och ungdomar. Ett hus av denna sorten som faktiskt är ganska välkänt ska vi prata om nu.

Många där ute som är intresserade av det övernaturliga har säkert hört talas om det sk "Dårhuset i Norrfly" som ligger utanför Kilafors i Bollnäs kommun, Hälsingland. Det är svårt att hitta trovärdiga källor när man söker efter information om denna gamla kåk. Det är många som är nyfikna och det mesta av nyfikenheten finns i olika forum på nätet.

Denna byggnad var i början av förra seklet ett sanatorium vilket var en typ av sjukhus där man främst isolerade och behandlade patienter med lungtuberkulos. Baserat på de rådande vårdidealen förlades sanatorierna ofta till orter där de klimatologiska förhållandena ansågs främja läkning av sjukdomen, det vill säga högt belägna eller havsnära platser på landsbygden med frisk luft, som exempelvis Norrfly.
En karta över Norrfly från 1954.
Senare blev det ett ålderdomshem men även ett ställe där psykiskt sjuka spärrades in. Ålderdomshemmet var verksamt fram till i slutet av 1950-talet. Nere i källaren skall det finnas två isoleringsceller där dom psykiskt sjuka spärrades in där även personer skall ha mött döden.

I en av de två isoleringscellerna så sägs det att en ung man vid namn Oskar Boman en gång suttit isolerad. Han satt helt isolerad i över tjugo år, till den 3 februari 1937, då han avled. Dörrarna var försedda med tittspringa och matlucka. Oskars syster som besökte honom några gånger under åren fick bara se honom genom den sk. tittspringan. Kanske så är Oskar en av dom som inte kan få ro. Här kan du läsa mer om Oskar Bomans öde.

Norrfly har under årens gång varit mycket hemsökt, dock inte av spöken utan av människor av den yngre modellen (med en del undantag förstås) som har vandaliserat vilket har gjort att det numera är det gamla ålderdomshemmet strängt bevakat av grannar och polis som har tröttnat på förstörelsen. Så med det så säger jag, tack era lymmlar för det! Nu får vi nog kanske aldrig veta om det spökar där eller inte, eller om det bara är skrönor som ungdomar knåpat ihop.

Min kompis Chris har varit till Norrfly några gånger, läs om hans erfarenheter här:
Operation - Norrfly Del 1
Operation - Norrfly Del 2

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar