Leta i den här bloggen

tisdag 12 juni 2012

Hemsökta äldreboenden

Många av oss har arbetat eller arbetar inom äldreomsorgen, jag gör det och trivs mycket bra med det. Jag har arbetat på olika boenden i flera olika kommuner och det är ju inte allt för sällan som man får höra om oförklarligheter av olika slag, hissar som går igång för egen maskin, fotsteg i tomma korridorer och mycket annat.


En annan vanlig grej som fascinerar mig är att många som arbetar på äldreboenden är rädda att gå ner i källaren. Visst, källare är ju en klassisk skräckmiljö, men det är ju inte här som någon har avlidit. Kanske att man på riktigt gamla äldreboenden har förvarat avlidna nere i källaren, men ingen av de boenden jag har arbetat på så har det varit på det sättet. Nere i källaren finns ju inget annat än förråd, tvättstuga och soprum m.m.
Tanken med en äldrevårdsavdelning är, enligt mig, att den ska vara så trygg och trevlig som möjligt, vilket oftast är fallet. Att det sedan kanske finns massor av andar som rör sig där är inte det första jag kommer att tänka på när jag arbetar. Det är ju bara andar av gamla människor som kommer på besök, det är väl inte läskigt?


När jag ställer frågan till bekanta som har arbetat eller arbetar på äldreboenden så verkar det som att det ofta handlar om elektroniska prylar som lever om.

 Rörelselarm används oftast på nätterna för att se om den äldre kliver upp. Detta är till exempel till för att förhindra att den äldre ramlar, en trygghet helt enkelt. En person jag känner berättar om hur rörelselarm från tomma rum har satt igång. Lägenheterna har då varit tömda så det kan inte vara gardiner eller något annat som fått larmet att gå.



Man ska vara försiktig när man talar om saker man upplevt då man samtidigt måste tänka på att vi som arbetar med äldreomsorg har tystnadsplikt, detta gäller även om man inte jobbar kvar på boendet och de äldre som är med i händelsen kanske är döda sedan länge. Det finns alltså mycket vi kan berätta, men tänk på tystnadsplikten!

I Bräcke kommun utanför Östersund finns ett boende som till och med har figurerat i Aftonbladet! Två anställda hade anlitat ett medium för att genom en seans, driva ut andar som verkade röra sig i en kvinnas bostad. 
Ur Aftonbladet:
"Alice kunde lokalisera problemet till en funktionshindrad kvinnas lägenhet. Där höll hon en seans.
– Jag kan inte gå in på det exakta problemet men det var mycket stora besvär med en närvaro. Det var gamla energier som låg i marken sedan hundratals år tillbaka, säger Alice Larsson som nöjde sig med en 50-lapp i bensinpengar som betalning.
– Det var ett ömmande fall så jag tog på mig det, egentligen jobbar jag inte med detta nu. Besvären var så stora att jag gjorde det mest av välgärning."

Kanske är det en sån här förtjusande kvinna som personalen
har  träffat på i boendets korridorer?
Anledningen till varför ärendet hamnade  media var att ledningen gjorde en lex Sarah-anmälan då man menade att det fanns risk att en brukare kunnat fara illa.
Efter seansen så blev det, enligt personalen, lugnare på boendet.

Ett liknande ärende hände på ett korttidsboende i Kalmar. I detta fall så var det biträdande socialchef som såg till att ett medium kom och drev ut andarna som gjorde arbetsplatsen otrygg. Man menade att det var ett sätt att lösa ett arbetsmiljöproblem.
"- Vi gjorde det eftersom personal upplevde onaturliga saker och mådde mycket dåligt, säger Cecilia Fridh som är biträdande socialchef på Kalmar kommun till Smålandsnytt. 
-Det var på personalens initiativ som vi kontaktade mediet och det var ett sätt att lösa och hantera personalens problem, säger Cecilia Fridh."

/Markus

2 kommentarer:

  1. Hej. Hittade din blogg bara för nån vecka sen och tycker den är fantastisk. :)
    Bor själv i Östersund så det var kul att läsa om spökerierna i Bräcke, har aldrig hört om det innan.
    Hittar du mer info om spökerier i och runt omkring Östersund hade det varit kul att läsa om det här i bloggen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för detta! Du kan nog vänta dig ett inlägg inom kort - "Haunted Östersund" ;)

      Radera