Leta i den här bloggen

onsdag 16 maj 2012

Anden i glaset 2 - spirit of the coin

Länge har jag trott att "Anden i glaset" är något vi kör med här i Sverige medan andra länder kör med ouija-bräda, men ack så fel jag hade, såklart förekommer Anden i glaset Världen över. En annan sak som jag inte hade en aning om är att det finns en annan variant där man använder sig av ett mynt istället för ett glas. Jag vet inte vad man kan kalla det på svenska, men på engelska kallas det för "spirit of the coin". Att säga "Anden i myntet" låter bara fånigt och "Anden i pengen" låter förfärligt.


Hur går det då till när man ska använda ett mynt? Spelplanen ser precis likadan ut som i Anden i glaset, man är aldrig ensam och "spelet" sker i ett mörkt rum med ett eller flera levande ljus. I Anden i glaset ska man hålla glaset upp och ner över ett ljus, men så är inte fallet i denna variant. Myntet läggs på "start" och deltagarnas pekfingertoppar placeras på myntet. Istället för att viska i glaset så ställer man frågorna till anden direkt. Enligt vissa källor ska man blunda när man ställer frågan... Vet inte varför, men för all del. Huvudsaken är att man får kolla när och om myntet förflyttar sig.

Jag läste någonstans att när man kör Ouija eller Anden i glaset ska ha ett silvermynt på spelplanen då detta håller onda andar borta, så då tänker jag att om man äger ett silvermynt så kan man kanske använda det till "Spirit of the coin" för att på så vis slippa eventuella demoniska hemsökningar. Jag är ingen expert, men för mig så låter det som en bra idé.



/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar