Leta i den här bloggen

söndag 22 april 2012

Kategorier spöken - Varsel

Det är inte helt lätt att hitta något när man söker på "Varsel" på google vilket ju mest ger träffar som handlar om arbetslöshet m.m vilket ju inte är så konstigt. Samma ord har man sedan länge även använt till en viss typ av spöken. 

Det finns en del olika varianter på "varselspöken". I många fall handlar det om personer som i sitt dödsögonblick visar sig för nära och kära för en sista hälsning men i de allra flesta fall så tror jag att det handlar om spöken som kommer för att varna om olyckor för att förhindra dem.

Jag har flera gånger hört om personer som har varit med om att de träffar en anhörig eller känner dennes närvaro för att kort därefter få höra att personen i fråga har gått bort. Ett exempel på ett "varselspöke" som varnar om olyckor är "The Grey man" i South Carolina i USA som varnat och skyddat personer vid kraftiga orkaner.

/Markus

3 kommentarer:

  1. Intressant inlägg! Kan den sk. mothman kanske räknas in i kategorin varselspöken? Jag menar den varelsen har ofta blivit sedd innan katastrofer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det, de är liksom "kusiner" kan man säga :)
      Mothman är en spännande figur.

      Radera
  2. Tack för din blogg!

    Jag har flera gånger i livet upplevt saker som gränsar till det som brukar kallas övernaturligt, oftast goda upplevelser men även motsatsen. Det jag vill berätta om är att även djur – kommer tillbaka. Vad det beror på vet jag inte – men jag tolkar det som en gest av tacksamhet och kärlek. Den senaste upplevelsen var i höstas då en mycket älskad katt visade sig för mig vid minst tre tillfällen. Den upplevelsen betyder mycket för mig och jag känner stor tacksamhet att ha fått uppleva det.

    SvaraRadera