Leta i den här bloggen

lördag 28 april 2012

Kategorier spöken - Demoner

Nu vet jag att många tänker när de ser rubriken på inlägget "Men hallå, demoner är ju inte spöken!". Nej men visst är det ju så, men om man tittar på många tv-tprogram och filmer om övernaturliga fenomen så visar det sig att det inte är vanliga spöken som hemsöker utan snarare demoniska krafter. Okej? Vad är det då? Onda spöken? 

"Demonhemsökta" hus är betydligt vanligare i berättelser i USA än i Sverige, förmodligen pga att de går i kyrkan betydligt oftare än vad vi gör. När en amerikansk familj har spöken i kåken så går de till den lokala prästen som ofta ser det hela som något ondsint och demoniskt. I tv-serien A Haunting som jag nämnt tidigare så är detta ofta fallet vilket retar mig en aning. Även om det uppenbart är ett barn som spökar så tror prästen att det är en demon. Jag minns att jag såg ett tv-program på 90-talet om en pojke som hemsökte en bilskrot i England (om jag inte minns fel) där flera av "skrotnissarna" hade sett en grå liten spökpojke och att de vid flera tillfällen hade fått skruvar och annat smått kastade på sig. Ett busigt litet spöke med andra ord. Men hade detta varit i USA så hade nog trott att det handlade om en ondsint demon. 

I Sverige går vi nog hellre till ett medium än till en präst om vi har spökrelaterade bekymmer, rätta mig gärna om jag har fel.

Men vad är då en demon och varför misstas de ofta som spöken? Jag googlar en skvätt och hittar en sida som heter fragaprasten.se där vi får veta: "En demon är en oren ande, en fallen ängel, inte en människas själ utan ett annat väsen som inte är mänskligt." På frågan vad en demon gör mot människorna så svarar prästen: "Den skadar oss och får oss att komma bort från Gud och hans kärlek, sanning, godhet. Den gör att man blir isolerad från andra människor och att man bli destruktiv för en själv." Detta svarar ju på varför man ofta tror att extrema spökerier är demonhemsökelser.

Demonen Beur
Som ni märker så är jag inte nämnvärt kristen, men jag ändå intresserad av frågor om livet efter detta m.m. Jag är lite kluven i demonfrågan, jag lutar nog mest mot att det är båg, iaf när det handlar om demonisk hemsökelse och besatta människor. Jag tror det först när jag får se det. Jag tror hellre att extrema spökerier handlar om aggressiva energier från avlidna extrema och aggressiva personer. Vad gällande besatta människor så tror jag ofta att det handlar om psykisk sjukdom, jag har själv hört vilka ord som kan komma ur en psykiskt sjuk person.

/Markus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar