Leta i den här bloggen

lördag 10 mars 2012

Tips på barnvänliga skräckfilmer

Det är ju lördag idag och många av er vill säkert kolla på Melodifestivalen men om ni är lite mer som jag så väljer ni kanske att se en bra film. Det jag skulle vilja göra nu för att vägleda er i rätt riktning är att presentera ett urval filmer i skräckgenren som även lämpar sig för ungarna. Lite "familje-spök-skräckfilmer"helt enkelt!

Vad som skrämmer ungar i filmens värld är svårt att veta. Det är nog väldigt individuellt skulle jag tro. Jag har till exempel alltid älskat Indiana Jones-filmerna men kommer ihåg hur skraj jag blev (7-8 år kanske) för de smältande nazist-ansiktena i första filmen och hur jag skrek åt min storebror att stänga av när elakingen i tredje filmen dricker ur fel graal och går från levande till död på några sekunder. Dessa är ju äventyrsfilmer och inte ens skräck. Däremot kunde jag kolla på många skräckfilmer utan att bli alls lika skrämd. Fast jag är ju lite som jag är också, så ni bör kanske inte använda mig som exempel. :)

Dina ungar tjatar kanske på er och kan inte fatta varför ni inte hyr skräckfilmer utan bara en massa äventyrsdravel och tecknat. Så, kanske kan ni mötas på halva vägen, för det finns faktiskt en del filmer som hamnar i skräck-genren men som ändå är från exempelvis 11-år.
Lurigt med skräckfilmer från min generation (född 81) var att de i många fall var gjorda för ungar, ta exempelvis Creepshow från 1982. Se bara filmens första minuter så kanske ni fattar vad jag menar:

Creepshow och Creepshow II är för övrigt härliga skräckisar där vi får ta del av olika skräckberättelser med flera stora skådespelare i rollerna. Grabben ni ser i klippet ovan är faktiskt ingen mindre än Joe Hillstrom King, en amerikansk författare som... Ja, det är faktiskt Stephen Kings son. Stephen King har skrivit manusförfattare till båda filmerna spelar huvudrollen i berättelsen "The Lonesome Death of Jordy Verrill" i första filmen.

Vad man ser som lämpligt/olämpligt är såklart väldigt olika. En grundgrej är väl enligt mig att en barntillåten skräckfilm är befriad från blod så nu ska jag ge lite exempel på blodfria skräckisar som jag tror lämpar sig för kidsen.
 Jag har inga barn själv men om jag en dag får det så skulle jag längta efter den dag som jag kan se skräck med dem.

Sjätte sinnet är en oblodig spökskräckis som många tycker är ganska läbbig, så även jag, men som faktiskt var "från 11 år" när den gick på bio.
Barnpsykologen Malcolm Crowe (Bruce Willis) tar sig an nioåriga Cole (Haley Joel Osment) som är väldigt rädd av sig. Cole får förtroende för Crowe och berättar varför han lever i en ständig rädsla - han kan se och tala med de döda.

The Changeling (sv.titel -Hämnd ur det förflutna) Ska inte att förväxlas med Clintans Changeling från 2008. Detta är en spökhistoria med George C Scott i huvudrollen som John Russell som förlorar sin familj i en tragisk olycka. Han flyttar efter detta in i ett hus som stått öde i 12 år och snart börjar det hända mystiska saker...
Apropå spökskräckisar och George C Scott så har ni ju En Julsaga 1984 med ingen mindre än George C Scott i rollen som surgubben Ebenezer Scrooge, ett fint filmtips till jul (nu är det bara typ tio månader kvar...)

Beetlejuice - Skräckkomedi från 1988. Ett par dör i en bilolycka på väg hem från järnaffären men fortsätter att bo kvar i sitt vackra hus, numera som husspöken. En dag säljs huset till en ny familj som är vana att handskas med övernaturliga ting och Barbara och Adam är alldeles för harmlösa som spöken för att kunna skrämma bort dem.
Mycket av det som är skapt av Tim Burton är perfekt för oss som gillar spökisar, The Nightmare Before Christmas, Corpse Bride och Sleepy Hollow. Sistnämnda, Sleepy Hollow är kanske på gränsen då den är lite blodig med diverse halshuggningar så den kanske ni ska provkolla på själva innan ni visar den för barnen.

Ghostbusters från 1984 & Ghostbusters II från 1989 - Om dina barn går igenom livet utan att ha sett dessa skräckkomedier så är det mycket illa. Alla kan se Ghostbustersfilmerna, alla måste se Ghostbustersfilmerna. Om det en dag kommer en tredje film, vilket det ser ut att göra, så ska dina barn ha sett dessa två, annars... Ja, jag vet inte, annars blir det ju bara fel :)
För er son inte känner till dessa filmer så handlar de om fyra vetenskapsmän i New York City som med hjälp av högteknologisk utrustning utrotar spöken och andra övernaturliga varelser.

Lady in White - En ung pojke blir inlåst i skolan på Halloween, och får där se vålnaden av en flicka som mördats där. Snart blir han förföljd av den okände mördaren. Detta är enligt mig inte så otäckt som det låter utan är en rätt okej dramaskräck från 1988 för hela familjen. Klart sevärd!

The Hole - Såg att jag mest hade nämnt filmer från före 2000-talet så här kommer en som är lite mer färsk och som dessutom är något så sällsynt som en skräckfilm som är gjord för ungdomar, regisserad av Joe Dante som gav oss de fantastiska Gremlins-filmerna. Denna film från 2009 handlar om familjen Thompson som består av mamma Susan och hennes söner Dane 17 och Lukas 10 som flyttar från New York till en mindre stad. En dag när mamma Susan är på jobbet så hittar bröderna en mysitsk golvlucka i källaren, luckan är reglad med väldigt många lås vilket lär betyda att den inte under några omständigheter ska öppnas. Så, vad tror ni själva att bröderna gör? hehe...





















Säkert finns det många flera filmer än dessa att se med hela familjen, men dessa är de jag kan komma på just nu som både är bra och lämpade för alla i familjen.

Om jag känner till oss Svenssons rätt så väljer vi nog att se den nyaste filmen av alla dessa tips, vilket är ett mycket bra val. Skippa Melodifestivalen och Se The Hole istället!

/Markus

2 kommentarer:

  1. Creepshow, sjätte sinnet, beetlejuice, nightmare before christmas och sleepy hollow är ju underbara klassiker! :D Kan även rekommendera When a stranger calls som en "barnvänlig" skräckfilm, den innehåller inget blod, den är bara stressig xD och sen har man ju självklart klassikern Interview with the Vampire! :D den är oxå bra, fast kanske inte direkt skräck... men barn kanske tycker det ;)v GRYM blogg! :D

    SvaraRadera
  2. Tack för ordet! Det finns två "When a stranger Calls" en från 1979 och en från 2006, men dessa verkar vara "mördarskräckisar", eller har jag fel? Jag är mer för spökskräckisar.

    Det är svårt att veta vad som skrämmer ungar idag. Brorsans grabb som är tio tycker att våra nostalgiskräckisar från 80-talet är fåniga. Tiderna ändras :)

    /Markus

    SvaraRadera