Leta i den här bloggen

lördag 24 mars 2012

Tips på barnförbjudna skräckfilmer

Häromsistens så tipsade jag om några barnvänliga spökskräckisar och idag ska jag nämna några i samma genre som inte är för lika lämpade för kidsen. Jag tror att de flesta som radar upp sina favoritskräckisar säkert nämner de mer eller mindre självklara med The Shining i toppen. Visst, Kubrick´s version av King´s skräckis är den aldra bästa av skräckisar och jag tror nog de flesta har sett den eller har säkert blivit tillrättavisade när de inte har sett den.
Det filmer jag vill tipsa om är de som jag tycker är riktigt kusliga och som är filmer som kanske inte alla har hört talas om.

/Markus

Insidious (2010) - Jag har tjatat om Insidious i tidigare inlägg just eftersom den är en av mina nya favoriter. I filmen möter vi Josh och Renai som precis har flyttat in i ett stort hus tillsammans med sina tre barn när en av sönerna är med om en olycka och hamnar i koma. När han några månader senare får komma hem för att vårdas av familjen inträffar en rad oförklarliga händelser.

Shutter (2004) - En annan film som är bland de första jag kommer att tänka på när någon frågar om bra skräckfilmer så är det den thailändska filmen Shutter, eller ชัตเตอร์ กดติดวิญญาณ som den heter som originaltitel. På väg hem från en fest med några vänner råkar Tun och Jane köra på en kvinna, istället för att stanna och ringa polis och ambulans åker de därifrån. Efter denna händelse börjar det hända märkliga och oförklarliga saker. Tun som arbetar som fotograf börjar se underliga skuggor på sina fotografier. VARNING! Filmen har en amerikansk remake från 2008 som bör undvikas som pesten. Här redogör jag varför.

The Eye (2002) - Även denna asiatiska läskighet har fått en mindre bra amerikansk remake som inte är värt besväret. Vid två års ålder blev Mann blind. 18 år senare återfår hon en del av sin syn tack vare en ny, riskabel hornhinnetransplantation. Men en rad oförklarliga händelser får henne att ana att hennes nya synförmåga visar henne mer än vad som egentligen sker omkring henne.
Rose Red (2002) - Det är nog en del som tycker att den här mini-serien är lite "sådär", men jag kan inte hjälpa det, jag tycker att den är awesome! Den är stämningsfull och spännande. Filmen är skapad av Stephen King (manus, ej bok) och är inspirerat av ett av USA mest kända spökhus The Winchester "Mystery" House. Psykologiprofessorn Dr. Joyce Reardon tar med ett team av sex personer med övernaturliga förmågor till det mytomspunna huset Rose Red i Seattle i syftet att inhämta vetenskapliga bevis för att övernaturliga fenomen existerar. Enligt vad som sägs så har minst 23 människor har dött eller försvunnit i huset.

Stir of Echoes (1999) - I sverige fick filmen titeln The Secret Sense vilket är en passande titel, men jag gillar inte när man ändrar filmtitlar då det mest skapar förvirring. Detta är en riktigt bra skräckthriller som säkert många har missat. Tom Witzky (Kevin Bacon) är en helt vanlig kille med fru och en liten son. Men när han på en fest hos sina grannar blir hypnotiserad, förändras hans liv radikalt. Hypnosen har framkallat omedvetna krafter hos Tom.

The Frighteners (1996) - Detta är en fantastisk skräck-komedi regisserad av Peter Jackson (Sagan om Ringen). Den är rolig, spännande och helt enkelt fantastisk!  I den lilla staden Fairwater livnär sig Frank Bannister (Michael j Fox) på att jaga ut spöken ur hus där de inte är välkomna. Men en ond kraft drabbar staden och invånarna tror att Frank ligger bakom.

El Orfanato Sv.titel Barnhemmet (2007) - Spansk stämningsfull skräckfilm för er som tycker att spökande barn är fånigt läskigt. Laura återvänder tillsammans med sin man och deras son Simon till barnhemmet hon växte upp i. Det är nu övergivet, men hon beslutar sig för att rusta upp det och driva det som förr. Deras nya hem och de mystiska omgivningarna väcker Simons fantasi och pojken börjar alltmer dras in i ett universum fylld av fantasifulla sagor och besynnerliga lekar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar