Leta i den här bloggen

lördag 17 mars 2012

Inga spöken i Gudfadern

God afton mina vänner! Igår när jag satt och letade efter spöken fångade på film så stötte jag på en fånig sak som jag sett tidigare som gör mig en smula frustrerad. Det gäller en scen i Gudfadern, närmare bestämt Vito Corleones begravning där man ska kunna se ett spöklikt ansikte skymta förbi:

Såklart måste det ju vara ett spöke! Vad annars?
Nej, detta är inget spöke och det förvånar mig att så många tror att detta är ett spöke. När jag såg ett klipp från Aftonbladets web-tv där stolpskotten sitter och diskuterar detta klipp så förvånades jag över att inte ens Aftonbladets expertpanel kände igen skådespelerskan utan nämnde henne som "en skådespelare". Jag kanske är bra på ansikten, men jag kände igen ansiktet på en gång!

Nu ska jag berätta för er, det är Mama Corleone! Vitos änka! Sen är det kanske lite underligt hur vi ser henne som vi gör. Den kände filmkritikern Roger Ebert noterade detta i "Movie Answer Man" 2001. Regissören Francis Ford Coppola och Kim Aubry kollade upp denna förbisedda filmmiss. Tydligen så skulle inte Morgana King vara med i just det klippet när Michael Corleone reser sig för att tala med Tessio utan kom med av misstag pga då hon var i närheten och fick då sitt ansikte reflekterat i linsen.

/Markus




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar