Leta i den här bloggen

torsdag 22 mars 2012

A Haunting

För er som är fånigt förtjusta i spökerier har jag en mycket trevlig amerikansk tv-serie att rekommendera. A Haunting är en tv-serie om paranormala fenomen som gick på Discovery Channel i fyra säsonger mellan oktober 2005 till november 2007 med totalt 39 avsnitt.

Avsnitten är dramadokumentärer och innehåller intervjuer av människor som bott i hemsökta hus. I episoderna återskapas deras berättelser med hjälp av mer eller mindre schyssta skådespelare och en helt fantastisk berättarröst. Ni vet den djupa manliga stämman som pratar i olika trailers till skräckfilmer, i denna tv-serie är det en sån som sköter berättandet och jag må säga, jag gillar det då det helt klart har sin charm.

Seriens ha två långfilmslånga pilotavsnitt varav den första är "A Haunting in Connecticut" vilket kanske låter bekant då samma berättelse finns i filmen "The Haunting in Connecticut" vilket är en ganska okej film, men jag kan nog tycka att denna version är aningen vassare med schysst berättarröst och utan fåniga överdrivna effekter. Det andra avsnittet är "A Haunting in Georgia" vilket är en berättelse som även den kommer i filmformat.

/Markus

Jag tror att de allra flesta avsnitten finns i sin helhet på youtube.
Här har ni det första avsnittet, A Haunting in Connecticut:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar