Leta i den här bloggen

torsdag 11 augusti 2011

Skräckfilmsklychor

Jag kan tjata hur mycket som helst om hur mycket jag älskar övernaturliga skräckfilmer, därför tänkte jag tjata lite mer om ämnet nu. I filmens värld finns det en mängd klychor, dvs moment som har använts så mycket att det slitits ut och endast används av slentrian eller vana. En del klychor gör mig fullkomligt galen, framförallt den klychan som vi skulle kunna kalla "Falskt alarm",

ex. en person hör konstiga ljud som denne bestämmer sig för att undersöka. Vi följer personens vy över rummet... det verkar som att ljudet kommer från garderoben... personen öppnar och... KAAAAAATT!!! Vi skräms av en plötslig ljudeffekt och ett kattskrälle. Dessa scener kan se lite olika ut men syftet är det samma, att jävlas med oss som tittar. Här följer en rad exempel på detta fenomen:


Under årens lopp har det uppkommit en del klychor som jag faktiskt inte har något emot. En favorit är faktiskt "spöken som pratar i babymonitorer" som är något som använd allt mer i skräckfilmer, bland annat i Insidious från 2011:


Vad är det som gör denna typ av klycha så ruskig då? Låt oss även ringa in klychor där spöken ringer i telefoner (som ibland inte ens är inkopplade). Händer dessa i verkliga livet så kan de lätt avfärdas, i allafall babymonitorer då de sägs kunna ta upp signaler från både radio och mobiltelefoner. Men so what? Det är ju sjukt läskigt att höra främmande röster från barnkammaren om det så är någon random finsk radiokanal...
Affiliator.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar