Leta i den här bloggen

tisdag 23 augusti 2011

Gamla porträtt och hemsökta tavlor

Gamla porträtt är skitläskiga! Eller hur? Inte? Hur kan gamla fotografier på farmors mormor vara otäcka? Det är ju en gammal tant som bjöd farmor på kakor när hon var liten, hur läskigt är det på en skala? prova att släcka lyset och studera porträttet noga... är det fortfarande lika harmlöst?


Från http://www.theghoulishgallery.com

Porträtt som lever sitt eget liv har vi sett flera olika filmer, The Haunting (1999-versionen), Ghostbusters II samt Oscar Wildes berättelse The Picture of Dorian Gray som har filmatiserats hur många gånger som helst, från stumfilm från 1910 till den senaste från 2009. Men vad är det då som gör att porträtt kan bli så otäcka? Är det för att personer på de gamla porträtten i stort sätt aldrig ler? Är det kanske för att deras ögon följer efter dig? När jag söker efter berättelser om det jag snackar om så får jag inte de träffar jag vill ha och då har jag använt hur många sökord som helst. Däremot hittar jag en berättelse om en hemsökt tavla, den får duga!

The Hands Resist Him är en oljemålning målad av amerikanen Bill Stoneham 1972. Den första ägaren av tavlan blev skådespelaren John Marley’s (Snubben som får ett avhugget hästhuvud placerat i sängen i Gudfadern), som hade den fram till sin död. Sedan ska tavlan ha hamnat i händerna på ett par i Kalifornien som i februari 2000 lade de upp tavlan på eBay, tillsammans med informationen:

”När vi först fick denna tavla tyckte vi den var väldigt fin. Den hade hittats övergiven bakom ett gammalt bryggeri, och vi undrade varför en till synes vacker målning lämnats på det sättet (idag undrar vi inte längre!). En morgon berättade vår 4,5-åriga dotter att barnen på tavlan bråkade med varandra om nätterna, och till och med kunde stiga ut ur tavlan. Jag är inte en sån som tror på UFO’n, men min make blev ganska upprörd. Till min stora förtjusning satte han upp en rörelseaktiverad kamera i vår dotters rum, för att spela in vad som egentligen hände. Efter tre nätter hade vi fått ett antal foton. Vi kunde klart och tydligt se hur pojken på tavlan verkade stiga ut ur tavlan, in i rummet. Vi beslöt oss för att tavlan måste bort. Det är upp till er att avgöra vad ni tror om saken.”



Affiliator.com

1 kommentar:

  1. jag var för ett tag sedan ganska intresserad av just tavlan The Hands Resist Him, just för att den ser så obehaglig ut... läste också om den där historien då. Men också att det är flera personer som dött inom ett år som de kommit i kontakt med målningen. Verkligen en tavla med speciell(?) bakgrundshistoria!
    Grym blogg btw! :D

    SvaraRadera