Leta i den här bloggen

måndag 11 juli 2011

Bloody Mary... Bloody Mary... Bloody Mary!

"Bloody Mary" är ett spöke, ibland en häxa i amerikansk/kanadensisk folktro. Det sägs att om man står frmaför en spegel i ett mörkt rum med ett stearinljus som enda ljuskällan och säger hennes namn tre eller fler gånger så ska man kunna se henne i spegeln. Har man sett en del på tv-serier och många skräckfilmer så känner man till fenomenet och kanske har man även provat på att kalla på henne? Jag vet inte om jag tror på Bloody Mary eller Svarta madam (Svarta madam kom fram) som hon heter här i Sverige, men jag skulle aldrig utmana ödet och försöka åkalla henne. Skulle du våga göra det?


Det finns flera olika versioner av denna legend, dels hur man åkallar henne och dels vem denna Bloody Mary är. När man kontaktar henne ska man säga hennes namn tre, fem eller ibland så mycket som tretton gånger, så om det inte fungerade med fem gånger så ska du kanske gå ända upp till tretton gånger...


Oftast beskrivs Bloody Mary som en barnamörderska och har ibland specifika namn såsom Bloody Mary Worth, Mary Whales, Mary Worthington. Ibland kallas hon Hell Mary men hennes vanligaste namn är Bloody Mary. En populär variant av legenden är att denna Bloody Mary skulle vara spöket efter Mary I av England (1516-1558). Hon har främst gått till historien för att ha återupprättat katolska kyrkan i England när hon efterträdde tronen. Under denna process lät Maria bränna nästan 300 religiösa meningsmotståndare på bål, vilket ledde till att hon började kallas Bloody Mary. Att man har kopplat henne till legenden beror även på att Mary inte kunde få barn, därav i vissa versioner av legenden åkallar man Mary med fraser som "I stole your baby" eller "I killed your baby".


När du väl lyckats kontakta Bloody Mary så kan läskiga saker hända, kanske kan hon rent av döda dig som åkallar henne, kanske slita av ditt ansikte, klösa ut dina ögon, hugga av dig huvudet... Ibland sägs det att hon tar med sig sina offer in i spegeln... kanske är hon snäll och låter dig leva men att du då drivs till vansinne då hon kommer att spöka för dig i resten av ditt liv. Vad säger du, ska vi testa?


7 kommentarer:

  1. Jag brukade tvinga mig själv att åkalla Svarta Madame när jag var liten och gick upp på toaletten på natten. Jag var så rädd så jag mådde illa, men jag kunde fan inte låta bli. =D

    SvaraRadera
  2. Kommer ihåg att vi va ett gäng på lågstadiet som "lekte" svarta madam, men då hade vi helt släkt på toaletten utan någon ljuskälla och sa "svarta madame, svarta madame kom fram"

    SvaraRadera