Leta i den här bloggen

måndag 18 juli 2011

Anden i glaset


Har någon av er provat på "Anden i glaset" någon gång? Själv har jag testat det ett par gånger och visst är det spännande, dock är jag osäker på om det är anden som flyttar glaset eller om det är vårt undermedvetna.För er som inte vet vad jag snackar om så ska jag berätta för er. "Anden i glaset" är en förenklad och framförallt billigare variant av ouija-brädet vilket är ett återkommande moment i olika skräckfilmer. Man använder sig av ett stort papper där man ritar upp bokstäverna A till Ö, siffrorna 0 till 9, Ja, Nej och Vet inte samt Start och Slut.

Glaset tas fram och värms upp-och-ner över en värmekälla, såsom ett ljus av något slag. Om utövaren/-na har för mening att få kontakt med ett övernaturligt väsen kan seansen inledas med att en deltagare håller glaset mot munnen och frågar om det finns en vänligt sinnad ande i rummet.

Glaset placeras sedan på papperet med öppningen ner där man skrivit start. Deltagarna sätter varsitt finger på ovansidan av glaset, som nu skall glida till "ja" eller "nej". Är det en ensam utövare kan båda händerna användas. Proceduren upprepas igen, dvs glaset värms, en person ställer en fråga han eller hon vill ha svar på, och glaset skall då glida över bokstäverna och siffrorna och avslöja ett svar.

Tanken är att deltagarna skall hålla väldigt lätt på glaset och att ingen av deltagarna skall styra det, men likväl rör sig glaset från bokstav till bokstav och bildar ord. En del menar att det är anden som styr glaset, men den vetenskapliga förklaringen är att deltagarna själva, medvetet eller omedvetet, styr glaset. När det sker omedvetet kallas fenomenet för den ideomotoriska effekten. Själv står jag lite mitt emellan dessa men kan då tycka att den vetenskapliga förklaringen är rätt trist och förstör mystiken och uppkomsten av häftiga "Anden i glaset-berättelser".

Min kompis Linda (28) berättar att hon och några kompisar testade Anden i glaset när hon var ca 10 år gammal.
"Glaset vandrade omkring o skrev ett namn, Axel om jag minns rätt. Vi frågade hur gammal han var, 16 visade det sig då. Vi fick veta att han hade drunknat. Detta berättade jag för min mamma när jag kom hem. Då berättade hon att när hon var 14-15 år så var det en jämnårig kille som hette Axel som drunknade, bara 16 år gammal. Var faktiskt idag på kyrkogården o passerade hans grav."

Här har ni en fånig web-variant av ouijabrädet, men en bra länk om ni vill se hur det funkar.
Affiliator.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar